برگزیده ها
 مجلس همراه یا انتخابات مشارکتی؟ / دولت به‌دنبال ورود نیرو‌های خودش به مجلس است

اینها باید سازوکاری به‌نام «مخنا» هم راه‌اندازی کنند که مجمع خالص‌سازی نیروهای انقلاب هستند و به حذف افراد خواهند پرداخت

مازندمجلس: انتخابات به همه جریانات سیاسی، احزاب، گروه‌ها و اشخاص این اجازه را می‌دهد که در راستای رسیدن به موفقیت و پیروزی در انتخابات به معرفی و تبلیغ خود بپردازند و جامعه را در جهت حمایت از خود اقناع کنند. 

این در حالی است که برخی جریانات سیاسی جدای از این مساله و رسم معمول تحرکات دیگری را نیز برای تاثیر‌گذاری بر روند انتخابات انجام می‌دهند تا در نهایت نتیجه انتخابات را آن‌طور که می‌خواهند مطابق میل‌شان پیش ببرند. حضور در هیأت‌های اجرایی را می‌توان یک مورد از کارهای موثر در این خصوص تلقی کرد به شرطی که دولت مستقر با آن جریان سیاسی همسو و همراستا باشد. در همین راستا انتخابات مجلس پیش‌رو نیز از سایر ادوار پیشین انتخاباتی مستثنی نیست و طبق روال همه انتخابات‌ها در این دوره نیز شاهد تاثیر و نفوذهایی بر انتخابات هستیم و خواهیم بود. چه اینکه این حوزه در مرحله اول صرفا هیأت‌های اجرایی را شامل می‌شود که افراد بتوانند در گام اول از این هیات‌ها عبور کنند.

اما در گام بعدی که بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان است به‌نظر می‌رسد که برای آنها شرایط به مراتب بهتر باشد. چرا که به جهت گرایش و رویکرد سیاسی آنها انتظار ردصلاحیت ندارند و منتظر حضور همه افراد خود برای حضور پر قدرت در انتخابات هستند. مشخصا اصولگرایان به‌ویژه تندروهای این جریان مثل جبهه پایداری و شریان نگرانی از جهت شورای نگهبان ندارند. بر خلاف اصلاح‌طلبان که یکی از مناقشات بحث‌برانگیزشان طی ادوار مختلف مجلس مساله نوع نگاه شورای نگهبان بوده است. حال به‌نظر می‌رسد از آنجا که جبهه پایداری، تندروها و دلواپسان دولت سیزدهم را همراه خود می‌بینند قصد دارند مجلس بعدی را هم به طور کامل در اختیار خود بگیرند و در این میان احتمالا از هر گونه تحرکات در جهت نفوذ در هیأت‌های اجرایی هم استنکاف نورزند تا در نهایت به منویات و اهداف خود دست پیدا کنند.

اصولگرایان مخنا تشکیل دهند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: تا چند سال پیش از جمنا صحبت می‌کردند حال طی روز‌های گذشته ساز و کاری به‌نام مبنا راه انداختند و به ذهنم رسید که اینها باید سازوکاری به‌نام «مخنا» هم راه‌اندازی کنند که مجمع خالص‌سازی نیروهای انقلاب هستند و به حذف افراد خواهند پرداخت.

سیدمحمود میرلوحی به «آرمان ملی» گفت: همان مسیری که طی آن آقای لاریجانی را حذف کردند به این دوره نیز سرایت خواهد کرد و به نظر می‌آید شاهد اینگونه اقدامات خواهیم بود. وقتی می‌بینند چهره‌های توانمند و مورد اعتبار و اعتماد مردم احتمال رای آوریشان بالاست به سادگی آنها را حذف می‌کنند و یکسری افراد گمنام جبهه پایداری را روی کار می‌آورند. لذا طبیعی است که ملاک دیگر مثل گذشته چهره‌های معتبر و مورد اعتماد نیست و آنها حذف خواهند شد.

عضو شورای شهر پیشین بیان کرد: یک زمانی ما اصلاح‌طلبان را به بهانه اینکه عضو حزب مشارکت بودید رد می‌کردند؛ اما کار به جایی رسید که آقای لاریجانی که همیشه با آنها بود را نیز حذف کردند. لذا این جدال‌ها به درون جریان اصولگرایی نیز کشیده خواهد شد. عضو حزب اتحاد ملت اظهار کرد: اختلافات اصولگرایان سر باز می‌کند و رقابت‌های دولت و مجلس نیز که شدت پیدا کرده و در ماه‌های آینده نیز بیشتر خواهد شد. میرلوحی تصریح کرد: من نیز پیش‌بینی می‌کنم و احتمال می‌دهم هیأت‌های اجرایی حالا که خیالشان از اصلاح‌طلبان راحت است سلیقه خود را متوجه رقبای درون جناحی خود کنند.

دولت به‌دنبال ورود نیرو‌های خودش به مجلس است

یک نماینده ادوار مجلس در خصوص فضای سیاسی معطوف‌ به انتخابات اظهار داشت: خیلی از کسانی‌که ظرفیت حضور در انتخابات مجلس را داشتند، ثبت‌نام نکردند، این نشان از عملکرد گذشته نهاد‌های نظارتی و کنترلی بر انتخابات است. در عین حال، خیلی افراد هم روی به ثبت‌نام آوردند و خودشان را هزینه کردند و امیدوار به آینده کشور هستند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: انتظار می‌رود که شورای نگهبان و نهاد‌های نظارتی پاسخ مثبتی به همگان بدهند و بگویند تغییر رویه و تفکر در اراده کشور حاکم شده است و کشور الا و  به‌لا دست یک گروه خاص نخواهد بود. کشور به سمتی رفته که برای همه مردم جا افتاده که حاکمیت دست یک قطب خاص است.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم بیان کرد: الان شاخص‌ها فقط این‌گونه نیست که طرفدار نظام و تابع ولایت باشید، شاخص‌های مهم این است که اگر در ستاد و دولت رئیسی بودی، تایید می‌شوی و اگر نبودی تایید نمی‌شوی. نماینده ادوار رشت در مجلس تصریح کرد: دولت به‌دنبال ورود نیرو‌های خودش به مجلس است و انتظار دارم که مقامات عالی کشور ورود کنند. وی افزود: موضوع دیگر،  همراهی هیات‌های اجرایی با جریان پایداری است. این نشان می‌دهد جبهه پایداری با رسوخی که در وزارت کشور کرده، نقش بی‌بدیلی داشته است. به‌نظر من، در انتخابات آتی، شرایط برای قالیباف و همفکرانش خیلی سخت می‌شود. جعفرزاده تاکید کرد: از قرار معلوم، جبهه پایداری جان و قدرت گرفته و میخ‌هایش را محکم کرده است.

سیدمحمود میرلوحی غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی انتخابات اصولگرایان رئیسی