برگزیده ها
 برآورد اولیه از ترکیب ثبت‌نام اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات مجلس

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور آمار نهایی ثبت نام در انتخابات مجلس را 24829 نفر اعلام کرد که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد 8 درصد ثبت نام کننده‌ها اصلاح‌طلبان و 9 درصد هم اصولگرایان هستند.

مازندمجلس: انتخابات مجلس دوازدهم اسفندماه امسال برگزار می‌شود و این بار قانون جدید انتخابات شرایطی را فراهم کرده است که متقاضیان داوطلبی برای نمایندگی مجلس ثبت نام خود را بصورت اینترنتی انجام دهند. از این رو تا کنون ترکیب ثبت نام کننده‌ها و مشارکت احزاب و گروه‌های مختلف برای مردم چندان شفاف نشده است. 

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور پس از پایان زمان ثبت نام، آمار نهایی داوطلبان نمایندگی در انتخابات مجلس را 24829 نفر اعلام کرد. پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که طبق برآوردهای اولیه 8 درصد از ثبت نام کننده‌ها تمایلات سیاسی اصلاح‌طلبی دارند و 9 درصد از نامزدهایی که ثبت نام خود را نهایی کرده اند اصولگرا هستند. این برآورد بر اساس چهره‌های شناخته شده جریانات سیاسی است و تعداد دیگری از ثبت نام کننده ها نیز هستند که به جهت سابقه کمتر فعالیت سیاسی هنوز نمیتوان در مورد جناح سیاسی‌شان سخن گفت.

شیوه ثبت نام نامزدهای احزاب در انتخابات مجلس نیز حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان تمرکز اصلی خود را بر شهرستانها متمرکز کرده‌اند و اصولگرایان هم در مرکز و هم در شهرستان‌ها آرایش سیاسی خود را شکل داده اند.

نیروهای جبهه انقلاب جمعه گذشته بزرگترین همایش سیاسی خود را برای انتخابات امسال با حضور 4000 نیروی سیاسی در حرم امام خمینی(ره) برگزار کردند که حداد عادل، قالیباف و محسن رضایی سخنرانان این همایش بودند. رئیس جمهور نیز برای این همایش ارسال کرد که رئیس شورای ائتلاف آن را اعلام کرد. در این جناح، هم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به طور جدی فعال است و هم برخی دیگر از گروه ها مانند شورای وحدت و حزب موتلفه اسلامی.

جبهه اصلاحات نیز در انتخابات درون جناحی که در تیرماه برگزار کرد آذرمنصوری را به عنوان رئیس این جبهه تعیین و جایگزین بهزاد نبوی کرد؛ انتخاباتی که قوچانی از اعضای کارگزاران سازندگی آن را به دیکتاتوری تشبیه کرد. از دیگر طرف سوپیشینه قضایی آذرمنصوری باعث شد وزارت کشور عضویت آذرمنصوری در جبهه اصلاحات را غیرقانونی بداند. با این حال طی هفته های گذشته برخی احزاب عضو جبهه اصلاحات مانند کارگزاران و اعتماد همزمان با احزاب حامی روحانی مانند اعتدال و توسعه مجامع خود را برگزار و هیات رئیسه جدید خود را انتخاب کردند.

رسانه های اصلاح طلب نیز از شورایی به نام شورای میانه روها سخن میگویند و در فضای رسانه تلاش میکنند فعالان اصلاح طلب را به تشکیل شورایی متشکل از سیدحسن خمینی، محمدخاتمی، ناطق نوری، روحانی و لاریجانی ترغیب کنند. این در حالی است که نزدیکان لاریجانی از جمله منصور حقیقت پور اعلام کرده اند ائتلاف و تفاهمی میان لاریجانی و اصلاح طلبان وجود ندارد.

انتخابات مچلس دوازدهم اصلاح طلبان اصولگرایان