برگزیده ها
 آیا شورای نگهبان، پای دغدغه رهبر انقلاب در عدم مداخله نمایندگان در عزل و نصب‌ها می‌ایستد؟

آیا شورای نگهبان، پای دغدغه رهبر انقلاب در عدم مداخله نمایندگان در عزل و نصب‌ها می‌ایستد؟

مازندمجلس: مداخله نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌های شهرستانی و استانی یکی از چالش‌های سیاسی و مدیریتی کشور بوده و هست. عمق این چالش آنچنان زیاد بود که سال گذشته، رهبر انقلاب، دو دفعه و به طور علنی به آن پرداخته و نمایندگان مجلس را از این کار بر حذر داشتند. در ادامه فرمایشات رهبر معظم انقلاب، دکتر زمانی، مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان نیز مصاحبه‌ای داشته و بیان کردند که نمایندگان از ورود به موضوع عزل و نصب‌ها دوری کنند چون در بررسی صلاحیت ایشان لحاظ خواهد شد.

حال، به روزهای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم. داوطلبانی که اکثریت قاطع نمایندگان فعلی مجلس هم جزو آنها بوده و باید توسط شورای نگهبان بررسی صلاحیت شوند. حال، یکی از مهمترین پرسش‌های مطرح در بین فعالان سیاسی و افکار عمومی این است که آیا واقعاً شورای نگهبان به دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها ترتیب اثر خواهد داد؟ آیا با توجه به هشداری که مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان داده بود، نماینده‌ای که در امور اجرایی و مدیریتی نهی شده، دخالت کرده است، رد صلاحیت می‌شود؟

طبق برآورد کلی که از افکار عمومی برداشت می‌شود، انتظار مردم و خصوصا مدیران دولتی در سطح استانی و شهرستانی این است که شورای نگهبان بر سر این هشدار خود، محکم بایستد و با این دست از نمایندگان برخورد جدی داشته باشد. چون این رفتار غیر قانونی که صریحا توسط رهبر انقلاب مورد نهی قرار گرفته، بجز در زمان بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، در هیچ جا و هیچ زمان دیگری قابل رسیدگی و برخورد نیست. اگر شورای نگهبان نیز به وظیفه ذاتی و وعده خود عمل نکند، عملاً یک رفتار غیرقانونی را رسمیت بخشیدن که می‌تواند برای حوزه اجرایی، بلایای زیادی داشته باشد.

از طرف دیگر، در صورت ترتیب اثر ندادن به این موضوع، دیگر هشدارهای شورای نگهبان در آینده نیز بی‌اعتبار خواهد شد. چون همگان با استناد به این موضوع، می‌توانند هشدارهای آتی را هیچ شمارند. لذا حتی برای حفظ جایگاه این نهاد انقلابی و استراتژیک هم که شده، بر اساس هشداری که پیش از این آقای دکتر زمانی به درستی بیان کردند، انتظار می‌رود در خصوص موضوع دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها به مُر قانون عمل شود.

شورای نگهبان انتخابات ردصلاحیت