برگزیده ها
رقابت تقریبا برابر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در راه بهارستان

طبق برآورد‌های اولیه ۸ درصد از ثبت‌نام‌کننده‌ها تمایلات سیاسی اصلاح‌طلبی دارند و ۹ درصد از نامزد‌هایی که ثبت نام خود را نهایی کرده‌اند اصولگرا هستند

مازندمجلس: انتخابات مجلس یازدهم اسفندماه برگزار خواهد شد که طبق پیش‌بیینی‌ها در صورت حضور همه جریان‌ها رویداد حداکثری خواهیم داشت. البته این بار قانون جدید انتخابات شرایطی را فراهم کرده است که متقاضیان داوطلبی برای نمایندگی مجلس به‌صورت اینترنتی انجام شد. از این رو تاکنون ترکیب ثبت‌نام‌کننده‌ها و مشارکت احزاب و گروه‌های مختلف برای مردم چندان شفاف نشده است. در همین مورد «محسن اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور پس از پایان زمان ثبت نام، آمار نهایی داوطلبان نمایندگی در انتخابات مجلس را ۲۴۸۲۹ نفر اعلام کرد.

طبق برآورد‌های اولیه ۸ درصد از ثبت‌نام‌کننده‌ها تمایلات سیاسی اصلاح‌طلبی دارند و ۹ درصد از نامزد‌هایی که ثبت نام خود را نهایی کرده‌اند اصولگرا هستند. این برآورد بر اساس چهره‌های شناخته شده جریانات سیاسی است و تعداد دیگری از ثبت نام‌کننده‌ها نیز هستند که به جهت سابقه کمتر فعالیت سیاسی هنوز نمی‌توان در مورد جناح سیاسی‌شان سخن گفت. شیوه ثبت نام نامزد‌های احزاب در انتخابات مجلس نیز حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان تمرکز اصلی خود را بر شهرستان‌ها متمرکز کرده‌اند و اصولگرایان هم در مرکز و هم در شهرستان‌ها آرایش سیاسی خود را شکل داده‌اند.

در همین مورد روز گذشته «عباس جوهری» رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به جزییات آمار داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران گفت: در روز چهارشنبه مقارن با هفتمین روز ثبت نام نهایی متقاضیان انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۰۷۳ داوطلب ثبت نام خود را قطعی کردند که شمار ثبت نام‌کنندگان نهایی به ۶۲۷۱ نفر رسید. در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۵۵۸۳ نفر، حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد ۲۴۶ نفر، حوزه انتخابیه رباط کریم و بهارستان ۱۵۳ نفر، حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه ۱۰۳ نفر، حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک ۹۸ نفر و حوزه انتخابیه پاکدشت ۶۱ نفرثبت نام قطعی کردند. در حوزه انتخابیه مسیحیان آشوری و کلدانی ۵ نفر، حوزه انتخابیه مسیحیان ارامنه شمال کشور ۱۱ نفر، حوزه انتخابیه زرتشتیان ۵ نفر و حوزه انتخابیه کلیمیان ۶ نفر ثبت نام کردند. داوطلبانی که سابقه نمایندگی ادوار مجلس را دارند: ۴ درصد و ۲۱ درصد هم سابقه ایثارگری داشته‌اند.

اصلاح طلبان اصولگرایان انتخابات