برگزیده ها
افرادی که می‌گویند سهم‌خواهی نباشد، خودشان بیشترین سهم‌خواهی را دارند/ جامعه ما نیاز به وحدت فوق‌العاده دارد

در همه انتخابات‌ها افراد شاخص این جمله را می‌گویند که سهم‌خواهی نباید باشد. اما متأسفانه همان افراد و بعضی افرادی که ناقل چنین جمله‌ای هستند، خودشان بیشترین سهم‌خواهی را می‌کنند.

مازندمجلس: حجت الاسلام محمدرضایی خراسانی رئیس شورای وحدت استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که هفته گذشته نشست مبنا برگزار شد آیا عدم دعوت از شورای وحدت را تایید می‌کنید، گفت: بله؛ زمانی که این موضوع را شنیدیم جلسه‌ تشکیل شده بود، اما اطلاعی به شورای وحدت و حتی به شورای وحدت استان تهران هم نداده بودند.

رضایی خراسانی در پاسخ به این سوال چرا این دعوت صورت نگرفت، گفت: این سوال را باید از خود آنها بپرسید نه از ما. اعضای شورای وحدت همیشه و در همه مذاکرات و در همه جلسات می‌گویند اعتقادشان بر این است که همه اصولگرایان باید در یک مسیر حرکت کنند و تا جایی که می‌توانند با همدیگر بنشینند و مسائل داخلی‌ خود را با هم حل کنند. این شعار شورای وحدت بوده، حالا آقایان جلسه‌ای گرفتند و حتی حاضر نشدند به شورای وحدت هم برای حضور در جمع خودشان اطلاع بدهند.

وی در مورد دعوت از رئیسی برای سخنرانی در این نشست و غیبت او در این جلسه انتخاباتی گفت:‌ آقای رئیسی امروز رئیس‌جمهور همه مردم کشور هستند. درست است که دیدگاه‌شان دیدگاه اصولگرایی است، اما امروز رئیس‌جمهور همه مردم ایران بوده و شاید این موضوع را لحاظ کردند که در این نشست حضور پیدا نکردند.

رضایی خراسانی درباره افزایش اختلافات درونی در طیف سیاسی اصولگرایان گفت:‌ اینکه گفتید روز به روز اختلاف در درون جریان اصولگرایان بیشتر می‌شود، من این را قبول ندارم، بلکه اختلافات کمتر هم می‌شود و اعتقادم بر این است که خیلی از اختلافات درون اصولگراها با مذاکره قابل‌حل است.

وی افزود: در نهایت همه ما در جبهه اصولگرایی اعتقاد داریم که ما حافظ ارزش‌ها هستیم و قائل بر این هستیم که اگر حافظ ارزش‌ها هستیم، ارزش‌ها در اختلاف و چندگروهی شدن نیست و باید تا جایی که امکان دارد بنشینیم اختلافات درونی و داخلی را حل کنیم و در صورتی که به اتفاق‌نظر نرسیم، در جهت خلاف هم نباید باشیم. چون هر دو گروه در جناح اصولگرا اگر افرادی را شناسایی یا به عنوان داوطلب معرفی کنند، تلاش می‌کنند افراد ارزشی باشند که تخصص لازم را به همراه تعهد داشته باشند که این از مبانی اصولگرایی است، حالا چه در شورای وحدت باشند و چه در جای دیگر این جزو اصول اولیه نیروهای انقلابی دلسوز اصولگرا است.

رضایی خراسانی در پاسخ به این سوال حضور قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی را در این نشست چطور تحلیل می‌کنید، گفت: آقای قالیباف از قدیم هم یک عده‌ای از دوستان را داشتند و احتمالا همان راه قدیم‌شان را ادامه می‌دهند. آنچه به نظر من می‌آید و خیلی جالب بود این است که آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس جمهوری اسلامی که نمایندگان همه مردم در اینجا هستند، باید توجه بیشتری به دیگران به ویژه به طیف‌های مختلف اصولگرایی داشته باشند.

رئیس شورای وحدت استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا ما شاهد ارائه چند لیست توسط جریانات اصولگرا در انتخابات خواهیم بود، گفت:‌ بله. نمی‌شود بگوییم نیست و نفی کنیم؛ ممکن است باشد.

رضایی خراسانی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که آن وحدتی که شب قبل از انتخابات دوره قبل شکل گرفت تکرار نشود، گفت: بله. امکانش وجود دارد که هر گروه یا جبهه‌ای طبق اصول خود افراد متخصص و متعهدی که می‌شناسد را معرفی کنند یا در نهایت لیست بدهند، یعنی امکان چنین چیزی نفی نمی‌شود اما اینکه این اتفاق چقدر به نفع جناح اصولگرا است، قابل بحث است.

وی در پاسخ به این سوال که قالیباف در سخنرانی نشست اخیر گفتند که باید سهم‌خواهی در انتخابات را حرام بدانیم. تصور این است که قالیباف با بیان این نوع صحبت‌ها به دنبال ایجاد مسیری تازه و کنار گذاشتن جریانات دیگر اصولگرایی یا ائتلاف کمتر با سایر جریانات است. این موضوع را چطور تحلیل می‌کنید، گفت: در همه انتخابات‌ها افراد شاخص این جمله را می‌گویند که سهم‌خواهی نباید باشد. اما متأسفانه همان افراد و بعضی افرادی که ناقل چنین جمله‌ای هستند، خودشان بیشترین سهم‌خواهی را می‌کنند.

رئیس شورای وحدت استان تهران افزود: در هر صورت آن چه که مسلم است این است که بالاخره افرادی را معرفی می‌کنند و دوست دارند اگر لیستی هم بسته می‌شود غالبا از افرادی که آنها معرفی می‌کنند، باشد. چنین چیزی از قدیم بوده و الان هم است. اینکه آقای قالیباف گفته سهم‌خواهی حرام است؛ من نمی‌دانم برای چه کسی گفته و مخاطبش چه کسی است؟

رضایی خراسانی در پاسخ به این سوال یکی از مسائل چالشی در جریان اصولگرایی موضوع ائتلاف با جریانات تندرو به ویژه جبهه پایداری است. آیا امکان ائتلاف شورای وحدت با جبهه پایداری در انتخابات وجود دارد، گفت: عرض کردم نمی‌توان این موضوع را نفی کرد و هر چیزی ممکن است. چون شرایط زمان و جو سیاسی هم می‌تواند نظرات را تغییر دهد. ممکن است جبهه پایداری و دیگر گروه‌ها روزی به این نتیجه برسند که موفقیت‌شان در این است که از بعضی از خواسته‌های‌شان کوتاه بیایند و همه با هم در یک جبهه جمع شوند که توفیق بیشتری داشته باشند. نمی‌توان این امکان همفکری را نفی کرد اما ممکن است آن‌طوری که الان بحث می‌شود هرکسی راه خودش را برود. اما امکان اینکه ما بگوییم نه، به هیچ‌وجه اتفاق‌نظری نیست و نخواهد شد، این قابل پیش‌بینی نیست.

رئیس شورای وحدت استان تهران در مورد اینکه طبق برنامه انتخاباتی منتشر شده از سوی شورای وحدت، این تشکل سیاسی قرار است به صورت مستقل در انتخابات شرکت کند، گفت: آنطور که من در شورای مرکزی شنیدم، شورای وحدت قرار است با دیگر همفکران در جریان اصولگرایی مذاکره کنند تا لیست مستقل بدهند، اگر در نهایت لیست مستقلی ننویسند مجبور به ائتلاف هستند؛ وقتی شورای وحدت از کسی دعوت کرد و آن فرد دعوت را نپذیرفت، می‌خواهد بگوید هرچیزی شما بنویسید ما امضا می‌کنیم؟ خب به این صورت نیست.

رضایی خراسانی در پاسخ به این سوال که اختلافات جریان اصولگرایی بر سر چه موضوعاتی است و چطور قرار است با گفت‌وگو این اختلافات حل شود، گفت: این موضوع را باید از کسانی بپرسیم که آمادگی جهت اتحاد ندارند. از این طرف که بحثی نیست و از همه گروه‌ها دعوت کردند تا اختلافات را حل کنند. شما می‌دانید در اصل از روز اول که شورای هماهنگی شکل گرفت، به این دلیل بود که گفتند ما باید با جامعه روحانیت و جامعه مدرسین به صورت هماهنگ کار را ادامه دهیم. حالا هرکسی که از این حرفش کوتاه آمده باید ببیند چرا این اتفاق افتاده است.

وی افزود: انتظار ما از همه اصولگرایان در کشور این است که سعی کنند انتخاباتی بسیار پررنگ و پررونقی را در کشور برگزار کنند. از هر حرکت و اختلافاتی که باعث دلسردی مردم می‌شود، پرهیز کنند. چون الان جامعه ما نیاز به وحدت فوق‌العاده دارد. جناح‌های فعال که تقریبا در گروه‌های اصولگرا هستند باید به طور جدی از اختلافات پرهیز کرده و سعی کنند بهتر متحد و منسجم شوند تا انتخابات خوبی برگزار شود. اگر انتخابات خوبی برگزار شود، برای همه مردم و ملت ما حیثیت ارزشی دارد. اما اگر خدایی نکرده این اختلافات باعث دلسردی مردم شود و در انتخابات کم شرکت کنند، برای هیچ‌کس مناسب نیست.

محمدرضایی خراسانی اصولگرایان انتخابات شورای وحدت شورای ائتلاف جبهه پایداری