برگزیده ها
 همه منتظر اتفاق خاص انتخاباتی‌اند اما نمی‌دانند آن اتفاق چیست/ 280 نماینده برای دوره بعد ثبت نام کردند

حدود 550 نفر از ثبت نام کنندگان برای انتخابات مجلس، از نمایندگان ادوار هستند

مازندمجلس: هنوز فصل زمستان نرسیده، سردی و یخبندان فضای سیاسی کشور چنان محسوس است که تعجب همگان را در سال انتخابات مجلس برانگیخته است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با نامه نیوز درباره علت سردی حاکم بر فضای سیاسی کشور گفت: این مسئله دلایل مختلفی دارد که تأثیر روی فعالیت های سیاسی تأثیر گذاشته به طوری که می بینیم حتی اصولگرایان نیز در این دوره آن تحرک لازم را برای انتخابات مجلس ندارند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور افزود: زندگی مردم با مشکلات معیشتی عدیده ای مواجه است، حتی سیاسیون نیز اگر اظهار نظری می کنند روی این موضوع بیشتر مانور می دهند تا آنکه بخواهند به موضوع انتخابات بپردازند.

این فعال سیاسی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات یادآور شد: ثبت نام نامزدها دو مرحله ای شود. در مرحله نخست قریب به 50 هزار نفر پیش ثبت نام کردند اما در مرحله دوم فقط نیمی از آنها نام نویسی قطعی را انجام دادند. البته همین آمار در مقایسه با ادوار گذشته رشد معناداری داشته است.

وی با اشاره به تحولات منطقه ای افزود: موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در حدود یک ماه اخیر بیشتر توجه رسانه ها و افکارعمومی را به خود معطوف داشته است.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به مواضع تحریمی برخی احزاب اصلاح طلب اظهار کرد: احزاب اصلاح طلبی هم که قصد ورود به انتخابات دارند، سردرگم نشان می دهند و هنوز تصمیم نگرفتند که با چه شیوه و روشی وارد میدان شوند چون در موضوع تأییدصلاحیت ها تردید دارند.

وی افزود: در اردوگاه اصولگرایان همچون دوره قبل چانه زنی لیستی وجود خواهد داشت. جبهه پایداری انتقادهای جدی دارد و تا لحظه های آخر تدوین فهرست در شهر های بزرگ شاهد چانه زنی گروه های اصولگرا با یکدیگر خواهیم بود بنابراین تکلیف در این اردوگاه نیز زیاد معلوم نیست.

جمالی تأکید کرد: نکته جالب این است که وزارت کشور اعلام کرد حدود 550 نفر از ثبت نام کنندگان برای انتخابات مجلس، از نمایندگان ادوار هستند. در هیچ دوره ای شاهد نبودیم بالای 95 درصد نمایندگان فعلی برای دوره بعد ثبت نام کنند اما از 290 نماینده مجلس یازدهم، 280 نماینده برای دوره بعد ثبت نام کردند.

فعال سیاسی افزود: در مجموع به نظر می رسد همه منتظرند یک اتفاق خاصی رقم در عرصه سیاسی رقم بخورد و تنور انتخابات را گرم کند اما خودشان هم نمی دانند آن اتفاق چیست. وقتی همه عوامل یادشده را کنار هم می گذاریم متوجه دلیل آنکه هنوز فضای انتخابات گرم نشده می شویم.

انتخابات مشارکت