برگزیده ها
تحقیق و تفحص از عملکرد چهارساله 12 نماینده مازندران در مجلس یازدهم

شفافیت، مبارزه با فساد، پاکدستی، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد، عدالت، بازگشت امید به جامعه، مشارکت اجتماعی و سیاسی مردم ناشی از عملکرد مجلس، بازگشت سرمایه اجتماعی مجلس ازجمله مهمترین شعارهای مجلس نشینان دوره یازدهم بوده است.

مازندمجلس: یکی از مهمترین کارکردهای رسانه در موضوع انتخابات، توانمند کردن نامزدهای انتخابات برای فهم صحیح رقابت‌های انتخاباتی از یک‌سو و رأی‌دهندگان برای گرفتن بهترین تصمیم‌ها و انتخاب آگاهانه از سوی دیگر است.

برای‌اینکه رای‌‌دهندگان بتوانند انتخاب آگاهانه در 11 اسفند 1402 داشته باشند ضروری است رسانه‌ها از منظر کارشناسی ضمن تبیین جایگاه مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه عاقله کشور و شرح وظایف ذاتی نمایندگان، عملکرد چهارساله آنان را با این جایگاه و وظایف آن مطابقت دهند.

تاکنون بررسی عملکرد نمایندگان مازندران در مجلس یازدهم که عمدتا اولین تجربه نمایندگی آنان است نشان می‌دهد در انتخابات پیش‌رو برخی از نمایندگان تک دوره‌ای بوده و به خانه ملت راه نخواهند یافت.

مرور عملکرد پارلمانی نمایندگان، بررسی حضور و غیاب در جلسات علنی مجلس، عملکرد کمیسیونی آنها و درنهایت کارنامه آنان در سطح ملی و محلی نشان می‌دهد با وجود همسویی دولت، بسیاری از آنان نتوانسته‌اند رضایت نسبی موکلیل خود را جلب نمایند.

از سویی روی‌کرد ورود آنان به انتخابات پیش‌رو بدون داشتن هدف عمومی و جمعی، نشان از خالی بودن چنته کارشناسی آنان دارد و تجربه یک دوره نمایندگی نیز نتوانسته است آنان را در اذهان افکارعمومی در قامت یک نمایده مجلس تثبیت نماید.

انباشت معضلات اقتصادی و معیشتی، پروژه‌های ناتمام، ناتوانی در تالیف قوانین اشتغال زا، در راستای کاهش فاصله طبقاتی سبب شده است از منظر اقتصادی عموم جامعه نه‌تنها تفاوت ملموسی در جهت بهبود شرایط را تجربه نکرده‌اند بلکه معتقدند شرایط زندگی برای آنان دشوارتر شده است.

از سویی منخبین مردم در مجلس یازدهم بی‌آنکه گزارشی از عملکرد گذشته خود ارائه نمایند و چشم‌اندازی از دلیل کاندیداتوری مجدد و برنامه‌های آینده خود ترسیم کنند به دنبال کسب رای مجدد از موکلین خود هستند.

شفافیت، مبارزه با فساد، پاکدستی، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد، عدالت، بازگشت امید به جامعه، مشارکت اجتماعی و سیاسی مردم ناشی از عملکرد مجلس، بازگشت سرمایه اجتماعی مجلس ازجمله مهمترین شعارهای مجلس نشینان دوره یازدهم بوده است.

از این منظر با هدف آشنایی بیشتر مخاطبین با شرح وظایف قانونی نمایندگان و همچنین تتطبیق عملکرد آنان با وظایف مصرح در قانون اساسی و نیز میزان تحقق وعده‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس یازدهم در استان تحقیق و تفحصی از کارنامه چهارساله نمایندگان مجلس یازدهم صورت می‌پذیرد.

بدین منظور همه شاخص‌های نمایندگی از عملکرد، شخصیت نمایندگی، کارنامه گذشته، برنامه‌های آینده، انتظارات مردم و احیانا حواشی‌های دوره نمایندگی ۱2 نماینده مازندران در مجلس یازدهم بررسی خواهد شد.

مازندران مجلس یازدهم