برگزیده ها
راه‌حل مسائل شرق مازندران، دوندگی تردمیل گونه نیست/ جناب شریعتی خودتان کلاهتان را قاضی کنید

به راستی شما در جایگاه نماینده پایتخت چه حرفی برای گفتن داشتید؟

مازندمجلس: در راستای تحقیق و تفحص از عملکرد نمایندگان مازندران در مجلس یازدهم به بررسی کلی از عملکرد نماینده شرق استان می‌پردازیم.

غلامرضا شریعتی اندارتی نماینده شرق مازندران در مجلس یازدهم که عضو کمیسیون عمران مجلس نیز می‌باشد.

در ابتدا با توجه به استفاده از پیشوند دکتر در رسانه منتسب به ایشان، اولین پرسشی که مطرح است این است که تحصیلات جناب شریعتی چه می‌باشد و در کدام رشته‌های تحصیلی و از کدام مراکز علمی فارغ‌التحصل شده‌اند؟

و اما، حضرت‌عالی واقفید از دهه‌ها قبل بحث احداث تله‌کابین در شرق استان مطرح بود و برخی از مسئولین شهری با استدلال تغییر فرهنگ جامعه با آن مخالفت می‌نمودند، آنها اگرچه در قید حیات نیستند تا ببینند که چگونه، تعطیلی کارخانه نساجی و عدم توسعه گردشگری و صنعت و ... سبب رشد بی‌کاری، اعتیاد و تغییر بافت فرهنگی شرق استان شده است.

از قضا همین دیدگاه پیرامون منطقه آزاد در ایام تبلیغات اننخابات مجلس یازدهم از سوی شما توسط برخی بازنشر می‌یافت و دغدغه تغییر فرهنگی منطقه بر سایر دستاورهای ایجاد منطقه آزاد می‌چربید؟

موضوع احداث تله‌کابین، احداث یا عدم احداث منطقه آزاد نیست، موضوع نوع نگاه و نگرش شما به مسائل، فرصت‌ها و تهدیدها و حتی نوع نگرش شما به جایگاه کرسی نمایندگی مجلس است.

جناب شریعتی بی‌شک شما نیز موافقید که از دری که فقر بیایید، از در دیگر ایمان می‌رود.

لذا مهمترین پرسشی که مطرح است با توجه به اینکه مسئله اول امروز عموم جامعه اقتصاد و معیشت می‌باشد در مسائل کلان برای بهبود معیشت مردم و فاصله شکاف طبقاتی چه کرده‌اید؟

جناب‌عالی وکیل مردم در مجلسی بوده‌اید که در آن مجلس لایحه بودجه‌ای تصویب شد که به مراتب نئولیبرال‌تر از بودجه‌های پیشنهادی دولت روحانی بود بودجه‌هایی که بدون کاهش هزینه‌های دولت، موسسات و نهادها، با افزایش مالیات ستانی از مردم درآمد دولت را از درآمدهای نفتی نیز بیشتر نموده است.

جنابعالی احتمالا از هزاران واحد مسکونی خالی تحت تملک برخی بانک‌های دولتی و خصوصی مطلعید، عملکرد شما در کمیسیون عمران نسبت به این احتکار گسترده بانک‌ها در حوزه مسکن چه بوده است؟

در حوزه محیط زیست، اهالی شرق مازندران مازوت استشمام می‌کنند تا سایرن از برق تولیدی آن بهره‌مند گردند، تا چه زمانی قرار است سلامت مردم که حداقل‌ترین حقوق انسانی افراد است مایه‌ی سوء مدیریت و سایر کمبودها و نارسایی‌ها شود؟ و شما از دولت متبوع کدام حق سلامت شهروندان شرق استان را مطالبه نموده‌اید؟

اگر از نکا تا گلوگاه و مرز استان گستان و از دریا تا مرز سمنان حرکت کنیم ده‌ها بلکه صد مسئله و موضوع وجود دارد که بسیاری از آنها در حیطه شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی است و جنابعالی صرفا وکیل مردم در حسن اجرای وظایف دستگاه‌ها حول قوانین کشور هستید انتظار می‌رود صدها مسئله کذایی فوق را منطقه‌ای نبینید و در جایگاه نمایندگی مجلس، دولت را موظف به اصلاح عملکرد، اصلاح ساختاری نظام بودجه‌ریزی، توزیع عادلانه ثروت و بسیاری از مسائل کلان نمایید.

اینکه شرق استان در بسیاری از نیازهای اولیه از آسفالت و شبکه فاضلاب، تامین زیر ساخت و ... با کمبود مواجه است راه‌حل آن دوندگی تردمیل گونه نیست و باید قوانین را اصلاح کرد.

بسیاری از مسائل حوزه انتخابیه شما با استان همجوار و برخی از استان‌های دیگر که مشترک المسائل می‌باشند مشابه است، چگونه است که بیش از ۳۰ نماینده البرز نشین نتوانستید طی چهار سال مطالبات مشترک خود را در قالب طرح، تبدیل به قانون نموده و از دولت متبوع خویش طلب کنید؟

واقعیت آن است که شرق مازندران چه به لحاظ مسائل و مشکلات و چه به لحاظ فرصت‌ها و پتانسیل‌ها، جایگاه ملی و منطقه‌ای دارد اما مطالبات وکیل مردم، محلی است.

پرسشی که مطرح است این است که اگر شما نماینده تهران بودید چه می‌کردید؟ آیا جز این است که نماینده مجلس، نماینده همه مردم ایران است؟

بی‌شک با وجود شهرداری عریض و طویل تهران که بودجه‌ای بیش از مجموع چندین وزارتخانه را دارد مسائلی همچون آسفالت معابر و ... از شما ساقط بود.

به راستی شما در جایگاه نماینده پایتخت چه حرفی برای گفتن داشتید؟

هدف از این مرقومه آن است جانبعالی را در مقابل آینه قانون اساسی در شرح وظایف نمایندگی قرار داده و خود، در آینه بنگرید و خودتان کلاهتان را قاضی کنید.

توقع می‌رفت با تقویت مدیران محلی و تفویض اختیار قانونی به استانداران تا بخشداران، مسائل اجرایی حوزه انتخابیه را به مسئولین اجرایی واگذار کرده و قدرت چانه‌زنی در سطح تصمیمات کلان و سرنوشت ساز کشور می‌داشتید چراکه سرنوشت امروز و فردای شهروندان شرق استان و عموم مردم ایران با میزان کلان‌نگری و مداخله مثبت نمایندگان در تصیمات اساسی کشور رابطه مستقیم دارد.

مع‌الاسف اما شما به اندک قانع شدید.

شرق مازندران بهشهر نکا گلوگاه مجلس یازدهم غلامرضا شریعتی اندارتی