برگزیده ها
 همه ما نمایندگان با شعار درست‌کردن معیشت مردم به مجلس آمده‌ایم/ امروز هیچ پاسخی برای وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نداریم

دولت وزیر ضعیف انتخاب می‌کند و در نهایت یا خودش او را حذف می‌کند یا مجلس باید این رویکرد را در پیش بگیرد و با این کار صدمه زیادی به کشور وارد می‌شود.

مازندمجلس: ذبیح‌الله اعظمی ساردویی نماینده جیرفت و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در نقد عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

 همه ما نمایندگان با شعار درست‌کردن معیشت مردم به مجلس آمده‌ایم. مجلس‌ها زمانی موفق می‌شوند که دولت‌ها توانمند ظاهر شوند و بتوانند برنامه‌ها را اجرایی کنند. دولت باید بودجه سنواتی را که به مجلس می‌آورد و نمایندگان آن را اصلاح می‌کنند، واقعاً اجرا کند اما متاسفانه دولت خیلی از مصوبات مجلس را اجرا نکرده است.

اگر بنا باشد معیشت مردم بهبود پیدا کند، رونق اقتصادی را شاهد باشیم و آمار صادرات بالا برود، می‌بایست از ظرفیت‌های کشور که یکی از آن‌ها معادن است، استفاده کنیم. معادن در کشور می‌توانند تا ۴۰ درصد، اقتصاد را متحول و اشتغال‌زایی کنند اما فقط از ۱۰ درصد پتانسیل معادن بهره برده‌ایم. موضوع به قدری با اهمیت است که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند.

در موضوع فروش نفت، دولت اعلام می‌کند که افزایش فروش داشته است و حتی تا چهار میلیون بشکه نفت هم فروخته‌اند اما ما تا امروز اثرش را در معیشت مردم ندیده‌ایم. از طرفی، می‌گویند پول‌های بلوکه شده آزاد شده، خب این منابع کجا به مردم رسیده است؟

مجلس قانون تسهیل کسب و کار را تصویب کرده، ولی چرا اشتغال رشد نکرده است؟ چرا دولت قانون نهضت ملی مسکن را به خوبی اجرا نکرده است؟ پس مشکل به دولت و مدیریت اجرایی برمی‌گردد. یادمان باشد وقتی اقتصاد رونق می‌گیرد که بتوانیم مشکلات کشورمان با کشور‌های همسایه و همچنین در عرصه‌های بین‌المللی را حل کنیم. از این‌رو باید روابط خودمان را در این حوزه گسترش بدهیم. به طور مثال، وقتی با عربستان رابطه دوستانه برقرار کردیم و روابط خصمانه برطرف شد، در پی آن مشکلات‌مان حل و بعد هم سفرای دو طرف معین شدند. همچنین در ادامه مشکل یمن، عراق و... را نیز حل کردیم.

دیپلماسی سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی کشورمان باید خیلی گسترده‌تر باشد، زیرا به تبع آن، بخشی از مشکلات اقتصادی حل می‌شود و کسب و کار در مملکت رونق می‌گیرد.

تمام دولتمردان و مجلسی‌ها هم‌نظر هستند که تحریم‌ها دردسرساز بوده است و بدون شک اثر تحریم‌ها در کار‌ها وجود دارد، ولی ما چقدر تلاش کردیم که تحریم‌ها را از میان برداریم؟ تا یک جایی رفته‌ایم و بعد کار متوقف شده است. باید از دولت بپرسیم چرا؟ به طور مثال اگر موضوع FATF قابل حل است، که خب باید حل شود در غیراین‌صورت باید آن را رها کرد. خیلی مسائل باید سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

تمام نگاه‌ دولت به شرق است ولی یادمان باشد که همیشه هم شرق همراه‌مان نبوده است. در عرصه بین‌المللی، دوست و دشمن دائمی وجود ندارد. چین و روسیه خیلی راحت در موضوع جزایر سه‌گانه طرف مقابل یعنی امارات را گرفتند، در حالی که می‌دانند این جزایر مربوط به ایران است. آن‌ها به محض اینکه حس کردند ما دوستان‌مان در عرصه بین‌المللی کم شده است، طرف دیگر را گرفتند.

به صورت کلی به هماهنگی بین ارکان دولت نمره قبولی نمی‌دهم. دولت وزیر ضعیف انتخاب می‌کند و در نهایت یا خودش او را حذف می‌کند یا مجلس باید این رویکرد را در پیش بگیرد و با این کار صدمه زیادی به کشور وارد می‌شود.

هر وزیر جدیدی که می‌آید، تیم جدید می‌چیند و معاونان دیگری را می‌آورد و در این کارها، زمان و انرژی زیادی صرف می‌شود. چند ماه طول می‌کشد تا مدیر جدید بر کار‌ها تسلط پیدا کند. تمام این‌ها صدمه به دولت و ملت است. این‌ها همه مواردی است که باعث شده کار‌ها عقب بیفتد و ما دچار روزمرگی بشویم.

واقعاً هیچ پاسخی خاصی برای مردمی که از وضعیت اقتصادی و معیشتی گله دارند، نداریم. البته مردم ما به قدر کافی هوشمند هستند و خیلی راحت مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را آنالیز می‌کنند و می‌دانند که مشکل کار مجلس است یا دولت.

ذبیح الله اعظمی ساردویی مجلس یازدهم