برگزیده ها
از تیم اقتصادی دولت، رضایت ندارم/ اینکه فضای مجلس و دولت، رفاقتی شود، خطرناک است

با قوانین فعلی، استان‌های شمالی همیشه در مسکن عقب هستند. هم زمین نیست و هم مسکن گران است و هم سیاست‌های پولی - مالی کفاف نمی‌دهد.

مازندمجلس: در حالی که بسیاری از مردم به شعار‌های اقتصادی سیدابراهیم رئیسی دل بسته بودند، اما با گذشت ۲۶ ماه از عمر دولت سیزدهم، دستاورد بزرگی که نشان از رضایت مردم در بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی‌شان باشد، به چشم نمی‌خورد.

در همین رابطه علی بابایی‌کارنامی، نماینده ساری به اقتصاد۲۴ گفت: طبیعی است که دولت در دو سال اول کاری‌اش، ضعف‌هایی داشته است. انسجام تیم اقتصادی دولت در سال اول، کم بود و در سال دوم بهتر شده و به نظرم اکنون مسیر رو به جلو است.

از این تیم اقتصادی به نسبت شعار‌ها و توقعات مردم، رضایت ندارم

وی افزود: بنده به عنوان یکی از نمایندگان مردم در مجلس، از این تیم اقتصادی به نسبت شعار‌ها و توقعات مردم، رضایت ندارم، ولی به نسبت وضعیت عمومی کشور و مشکلاتی که در دولت‌های گذشته وجود داشت، تا حدی راضی هستم. یادمان باشد که دولت نمی‌تواند در دو سال اول کاری‌اش معجزه کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: با این توصیفات، اگر بهانه‌های دولت در سال سوم افزایش پیدا کند، انتقادات به دولت بیشتر خواهد شد. دولت باید کاری کند که انتقادات از خودش را کمتر کند و با اطلاعاتی که طی ۱۵ سال اخیر از اقتصاد دارد به سمت مثبتی حرکت کند تا مردم بیشتر از این متحمل فشار‌های اقتصادی و معیشتی نشوند.

بابایی‌کارنامی اظهار داشت: قبلاً این حس بود که بین بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و مجموعه‌های سازمان برنامه، هماهنگی نیست، ولی الان با تغییراتی که ایجاد شده احساس می‌شود که نسبت به تیم گذشته همین دولت، هماهنگی‌ها بهتر شده است.

وی یادآور شد: تیم اقتصادی دولت، سیاست‌های پولی - مالی را بهتر از گذشته پیگیری می‌کنند، اما نسبت به شاخص‌گذاری‌هایی که در دولت داریم، هنوز به نقاط آرمانی و مثبت نرسیده‌ایم و این یعنی باید تلاش‌ها بیشتر شود.

نماینده ساری گفت: بعضی مسائل به ظاهر اقتصادی هستند، ولی رویکرد اجتماعی دارند؛ مثل سهام عدالت. ما روی آن نقد داریم و توقع داشتیم که دولت سیزدهم، سهام عدالت را از نگاه اداره بخش خصوصی جدا می‌کرد و اجتماعی به آن نگاه می‌کرد تا ثروت فقرای جامعه افزایش یابد. دولت می‌بایست بورس‌بازی را از این فضا جدا می‌کرد.

بابایی‌کارنامی افزود: انتقاد دیگر من به دولت سیزدهم، در موضوع هدفمندی یارانه‌ها است. ما به بهانه آزمون وسع، خیلی افراد را از دهک‌هایی که هنوز به حق و حقوق واقعی خود نرسیده‌اند به راحتی حذف می‌کنیم و این خودش منافات با قانون اساسی دارد.

وی تصریح کرد: در مورد تعامل بین مجلس و دولت هم علیرغم جوسازی‌ها، من به عنوان نماینده راضی هستم. یعنی اگر دولت ضعف‌هایی در کارش دیده شده، حتماً مجلس هم کمبود‌هایی داشته است. باید واقعیت‌ها را در فضای موجود کشور بررسی کنیم. اینکه فضای مجلس و دولت، رفاقتی شود، خطرناک است. اگر نمایندگان یک روزی در آخر خط به سادگی قانع شدند، یعنی وکیل‌الدوله هستند.

نماینده ساری اظهار داشت: در مورد بحث برنج در حوزه خودم، ناراضی هستم. چرا باید واردات آزاد باشد که بعضی برنج‌کاران ناراضی و گله‌مند شوند. یا در مورد مرکبات در سال اول دولت سیزدهم راضی بودیم، ولی سال قبل ناراضی ایجاد کردند. منابع درآمدی کشاورز برای ما خط قرمز است.

در استان‌های شمالی، اوضاع مسکن خوب نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در استان‌های شمالی، اوضاع مسکن خوب نیست. البته این موضوع به ناکارآمدی وزارت راه و شهرسازی بر نمی‌گردد و مقداری، اشکالات قانونی هم وجود دارد. مثلاً در استان مازندران مشکل زمین داریم و زمینی وجود ندارد، پس چگونه می‌خواهند مسکن ملی بسازند؟ از این‌رو سیاست‌های دولت باید عوض شود.

بابایی‌کارنامی افزود: در سفری که اخیراً آقای بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به استان مازندران داشته است، بسته پیشنهادی برای دولت آورده شده که اگر مصوبه گرفته شود، مازندران و استان‌های شمالی را متفاوت می‌بینند تا بسته‌های حمایتی بتوانند به نفع متقاضیان مسکن باشند.

وی اظهار داشت: در عین حال، با قوانین فعلی، استان‌های شمالی همیشه در مسکن عقب هستند. هم زمین نیست و هم مسکن گران است و هم سیاست‌های پولی - مالی کفاف نمی‌دهد.

علی بابایی کارنامی اقتصاد مسکن کشاورزی