برگزیده ها
احتمال رویارویی رئیسی - روحانی در انتخابات خبرگان

یکی از شخصیت‌ها که نامش برای حضور در مجلس خبرگان مطرح می‌شود، سیدحسن خمینی است

مازندمجلس: انتخابات مجلس خبرگان رهبری که هر هشت سال یک‌بار و همراه با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. به‌نظر در بین هیاهوی انتخابات مجلس، انتخابات خبرگان به‌خصوص در شهرستان‌ها مقفول مانده است و فرصت برای ارزیابی و تجزیه و تحلیل آن در رسانه‌ها اندک است. «مجلس خبرگان رهبری» اگر شور و حال مجلس شورای اسلامی را ندارد ولی وظیفه‌ای سنگینی بر عهده آن گذاشته شده است. این مجلس متشکل از فقیه‌های «واجد شرایط» است که بر اساس «اصل ۱۰۷» قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسوولیت تعیین، عزل و نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد و این موضورد اهمیت آن را دوچندان می‌کند. بنابر قانون جدید انتخابات از این پس قرار است، انتخابات مجلس خبرگان دارای ستادی جداگانه باشد و همچنین تفاوت‌هایی نیز به دیگر انتخابات دارد به‌عنوان مثال نامزدهای آن نیازی به پیش ثبت نام ندارند. با توجه به این موضوعات باید به رقابت بین دو رییس جمهور اشاره کنیم. «حسن روحانی» رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در یک سو و «ابراهیم رییسی» رییس دولت سیزدهم افرادی هستند که اگر در تهران نام‌نویسی کنند می‌توانیم رقابت داغی را مشاهده کنیم. از این رو در این گزارش به این رقابت‌ها خواهیم پرداخت.

شروع نامنویسی از امروز

روز گذشته مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور اطلاعیه در مورد شروع ثبت نام کاندیداها : به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می رساند، ثبت نام از داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۴  آغاز و تا روز شنبه مورخ ۱۴۰۲/۸/۲۰ ادامه خواهد داشت. داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا توسط نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد، می‌توانند در روزهای مذکور جمعاً به مدت ۷ روز از ساعت ۰۸:۰۰ صبح لغایت ۱۸:۰۰ به فرمانداری مرکز استان و یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه­ اصل شناسنامه عکس دار ، اصل کارت ملی ، اصل مدرک سطح چهارحوزه و دو قطعه عکس ۴×۶ ،ضمن تکمیل پرسشنامه­ اعلام داوطلبی، نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. نکته: در فرمانداری قم همانند وزارت کشور، امکان ثبت نام برای تمامی حوزه های انتخابیه  فراهم است.

حسن روحانی

در بررسی آخرین اخبار مرتبط با انتخابات دور ششم خبرگان برخی اسامی مانند حسن روحانی در این میان مطرح می‌شود تا بتواند علمای معتدل را ذیل یک خیمه واحد شکل دهد. انتخابات دور پنجم خبرگان رهبری در شرایطی برگزار شد که فضای عمومی جامعه برآمده از تحولات مرتبط با انتخابات سال ۹۲ و پیروزی اعتدالگرایان، نوع خاصی از شور و نشاط عمومی را تجربه می‌کرد.  با این وجود او فردی است که اگر وارد میدان انتخاباتی شود علاوه بر حمایت اعتدالیون به احتمال زیاد از سوی اصلاح‌طلبانی که در انتخابات شرکت حمایت خواهد شد. برخی از تحلیلگران روحانی جانشینی برای مرحوم هاشمی می‌دانند. او در انتخابات مجلس خبرگان گذشته در کنار هاشمی بود و در شکل‌گیری لیست یاران اعتدال نقش پررنگی داشت. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد او در میدان انتخابات خبرگان حاضر خواهد شد.

ابراهیم رییسی

ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم که نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان فعلی نیز محسوب می‌شود، از دیگر چهره هایی است که بحث‌هایی بر سر نحوه حضور او در انتخابات مجلس خبرگان مطرح است، چه آنکه این اولین انتخاباتی است که همزمان با حضور او در پاستور برگزار می شود و برهمین اساس بحث بر سر آمدن یا نیامدن او زمزمه وار در حال مطرح شدن است. براساس اخبار شنیده شده از محافل انتخاباتی ابراهیم رئیسی که در حال حاضر از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی در مجلس خبرگان حضور دارد، برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان ششم با چالشی بزرگ روبروست. در این مورد شنیده می شود که محافل اصولگرایی و حلقه نزدیک به رئیس جمهور به او پیشنهاد داده اند که حوزه انتخابیه خود از خراسان جنوبی(بیرجند) را تغییر ندهد و سفر اخیر رئیسی به این استان در راستای همین استراتژی تعریف می شود.

احتمال آمدن یادگار امام

۲۱ بهمن ماه ۹۴ بود که رسانه‌ها از ردصلاحیت یادگار امام برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری خبر دادند. خبرگزاری ایلنا در این زمینه نوشت: «شورای نگهبان با حضور سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری مخالفت کرد.» با این حال هوز هم یکی از شخصیت‌ها که نامش برای حضور در مجلس خبرگان مطرح می‌شود، سیدحسن خمینی است. خاطره خوبی از کاندیداتوری او در انتخابات گذشته نیست چرا که اعلام کردند صلاحیتش احراز نشده است. کانال تلگرامی سیدحسن خمینی درباره دلایل شورای نگهبان برای عدم احراز صلاحیت یادگار امام نوشته است: یکی از نزدیکان بیت امام (ره) رسما عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی از سوی شورای محترم نگهبان جهت شرکت در پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را اعلام و دلایل عدم احراز صلاحیت اعلامی از سوی آن نهاد را استناد به بند ب ماده ۳ قانون اعلام کرد: «اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد» احراز نگردید. اخیرا غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره احتمال حضور «سیدحسن خمینی» و لیست‌دادن وی گفت: «البته باید دید که آیا شورای نگهبان، ایشان را تایید می‌کند یا خیر. اگر صلاحیت ایشان تایید شود، نمی‌دانم که آیا ایشان برای ارائه لیست ورود خواهد کرد یا خیر.»  با توجه به حمایت‌هایی که از یادگار امام پس از اعلام ردصلاحیتش شد، بعید به نظر می‌رسد که بار دیگر او را از حضور در انتخابات منع کنند و حضور او به پرشور شدن این انتخابات کمک می‌کند.

روحانی رئیسی سید حسن خمینی خبرگان انتخابات