برگزیده ها
توزیع کاندیدای نیابتی دولت رئیسی در ۳ لیست انتخاباتی/ شریان پرچمدار می‌شود!

دولت رئیسی اگرچه منکر تحرکات انتخاباتی است، اما نشانه‌ها حکایت از برنامه‌ریزی برای گنجاندن کاندیداهای نزدیک به دولت در چند لیست انتخاباتی دارد.

مازندمجلس: در روزهایی که تحرکات سیاسی معطوف به انتخابات مجلس ۱۴۰۲ درحال جدی تر شدن است، نگاه ها به سوی پاستور دوخته شده است، نه فقط از آن زوایه که دولت رئیسی چه برنامه ای برای افزایش مشارکت در انتخابات دارد، بلکه برای رصد تحرکات انتخاباتی برخی دولتمردان.
رئیسی تکذیب می کند اما...

«به‌عنوان دولت هیچ کاندیدایی در انتخابات نخواهیم داشت و صرفا به دنبال ایجاد زمینه مشارکت گسترده‌تر و بالاتر همه مردم و گروه‌ها در انتخابات هستیم.» این موضع گیری اخیر ابراهیم رئیسی پاسخی تلویحی دولت سیزدهم به انتقاداتی بود که نسبت به نقش آفرینی برخی دولتمردان در انتخابات مجلس مطرح شده بود.

این احتمال آنجا جدی تر شد که در همایش اخیر مبنا، از یک سو معاون پارلمانی در جمع حاضران حضور داشت و از سوی دیگر حدادعادل از علاقه رئیسی برای حضور در این میتینگ انتخاباتی روایت کرد. اسماعیل کوثری نماینده تهران هم در گفتگو با خبرآنلاین نیز عدم حضور رئیسی در این میتینگ انتخاباتی را مشغله کاری او دانسته بود نه منع قانونی.

پیشتر نیز نشانه هایی از تحرکات انتخاباتی برخی دولتمردان مشاهده شده بود، خاصه بعد از حضور بذرپاش و امیرحسین قاضی زاده در همایش تشکیلات تازه تاسیس شریان. همان زمان و حتی این روزها این نکته که بذرپاش پدرخوانده این طیف سیاسی است بارها و بارها مطرح شده است.

احمد کریمی‌اصفهانی ، فعال سیاسی اصولگرا نیز فعالیت برخی دولتمردان رئیسی از جمله بذرپاش را تایید کرده و گفته بود؛ «آقای بذرپاش مدعی خیلی مسائل است. از قدیم هم این روحیه را داشته است و تصور می‌کرده می‌تواند محور یک جریان قرار بگیرد. اکنون هم که امکانات دولتی در اختیار دارد و برایش بهترین موقع است که تشکیلات شریان را هدایت کند. اگر تشکیلات شریان که هدف انتخاباتی دارد با محوریت آقای بذرپاش ایجاد شده است حتما اقدامی خلاف قانون است زیرا هیچکس نباید در جایگاهی دولتی اقدام به کارهای انتخاباتی کند؛ حتی اگر خودش نامزد انتخابات نشود و بخواهد بر روند انتخابات تأثیر بگذارد؛ ولو با حمایت از گروه یا افرادی. من تصور می‌کنم آقای بذرپاش برای ریاست‌جمهوری بذر می‌پاشد. البته که برای تصدی چنین مسئولیتی خیلی جوان است و اهل کار جمعی هم نیست».

کاندیداهای نیابتی دولت در لیست های انتخاباتی

اما رئیسی درحال عنوان می کند که دولت هیچ کاندیدایی در انتخابات ندارد، که اساسا کسی هم منتظر نیست که دولت ورودی علنی و آشکار به انتخابات داشته باشد یا لیستی مستقل از درون پاستور بیرون بیاید، اما حضور کاندیداهای نیابتی دولت در لیست های انتخاباتی با توجه به نشانه هایی که بالاتر به آن اشاره شد، نه تنها دور از ذهن نیست، که حتی جدی و نزدیک به قطعیت به نظر می رسد.

اما کاندیداهای نیابتی دولت در کدام لیست ها حضور خواهند داشت؟

پایداری بدون هماهنگی با رئیسی لیست نمی دهد

حامیان اصلی رئیسی و بدون شک حلقه اول نزدیک به ابراهیم رئیسی، پایداری ها هستند. این جبهه هم در درون دولت نفوذ کرده هم تلاش کرده در هر نهادی که ردپایی از اعضای آن مشهود است در مسیر خواسته های دولت قدم بردارد،مانند آنچه این روزها در مجلس مشهود است.

برهمین اساس به نظر می رسد جبهه پایداری چه لیست مستقل در انتخابات داشته باشند، چه در قالب لیست ائتلافی با دیگر اصولگرایان وارد انتخابات شوند، بدون شک سهمی از کاندیداهایش را به کاندیداهای مطلوب دولت اختصاص خواهد داد و بعید به نظر می رسد بدون هماهنگی به دولتی ها اقدام به قرار دادن کاندیداها درون لیست های انتخاباتی کند.

شریان تریبون دولت در انتخابات اسفند ماه

شریان را باید روی دیگر جبهه پایداری دانست که نزدیکی بیشتری به برخی چهره های دولتی دارد. اما کارویژه اعلام موجودیت این تشکیلات سیاسی در آستانه انتخابات مجلس چیست؟

از همان روزی که بذرپاش و امیرحسین قاضی زاده در جلسه ابتدایی تشکیل شریان حضور داشتند، مشخص بود که خط و ربط این تشکیلات تنها به پایداری نمی رسد و قرار است نمایندگی برخی تحرکات سیاسی دولت رئیسی را عهده دارشود.

نخستین مجمع عمومی شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) ۱۱ اسفند ۱۴۰۱، با حضور امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی و جمعی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های تندروی سیاسی برگزار شد و اعضای شورای مرکزی این تشکیل انتخاب شدند. سه ماه پس از برگزاری اولین مجمع عمومی شریان، دومین جلسه این تشکل سیاسی با عنوان همایش «آرمان امام در شریان امت» با حضور حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، ذوالنور نائب رئیس مجلس و جمعی از چهره های سیاسی برگزار شد. طی روزهای اخیر نیز این تشکل نوظهور در اقدامی مقابله ای با مبنا، همایشی با محوریت غزه با حضور چهره های حامی دولت برگزار کرد که با استقبال کمرنگی روبرو شد.

عبدالرضا داوری، فعال سیاسی در این باره نوشت؛ «گروه سیاسی شریان که از ائتلاف مدیران دولت و دیوان محاسبات، حول مهرداد بذرپاش شکل گرفته، برای شب گذشته اعلام برگزاری "تجمع بزرگ" در میدان فلسطین تهران نمود. بر اساس تصاویر منتشره، در این تجمع بزرگ و برغم حضور سلبریتی های ارزشی نظیر حاج سعید قاسمی و حمید رسایی، ۲۵ نفر شرکت کردند.»

تحلیلگران براین اعتقادند که شریان تلاش خواهد کرد که تریبون دولتی ها در انتخابات باشد. خاصه آنکه اگر پایداری ها در جایی تن به ائتلاف و لیست واحد بدهند، اما شریانی ها این اجبار را ندارند و می توانند راحت تر و بدون اجبارهای تشکیلاتی لیستی را منتشر کنند که اکثریت آن کاندیداهای نزدیک به دولت باشند.

مبنا با دولت همراه می شود؟

حضور معاون رئیسی در میتینگ انتخاباتی مبنا از یک سو و پیام شفاهی رئیسی که حدادعادل آن را نقل قول کرد این احتمال را نیز ایجاد کرده است، که دولتی ها نقشه هایی نیز برای لیست نواصولگرایان با لیدری قالیباف، محسن رضایی و حدادعادل دارند و تلاش خواهند کرد در صورت بیرون آمدن یک لیست از اردوگاه اصولگرا سهمی از لیست مبنا هم داشته باشند.

برهمین اساس به نظر می رسد کارویژه جدیدی برای محمد حسینی معاون پارلمانی دولت در ایام انتخابات تعریف شده است و او تلاش خواهد کرد از رابطه خود با مجلسی ها و یاران قالیباف برای جا دادن برخی کاندیداهای مورد حمایت دولت در لیست نواصولگرایان مبنا استفاده کند.

توزیع کاندیداهای نیابتی

ناظران سیاسی می گویند توزیع نامزدها درچند لیست انتخاباتی، احتمال ورود تعداد بیشتری از نمایندگان همسو با دولت در مجلس آینده را تضمین خواهد کرد و دولت که این روزها با نقدهایی از سوی مجلس یازدهم روبرو شده است، تلاش دارد با در اختیار گرفتن تعداد بیشتری از صندلی های بهارستان، دردسر کمتری با مجلس دوازدهم داشته باشد.

شریان مبنا دولت رئیسی انتخابات اصولگرایان جبهه پایداری