برگزیده ها
حضور احتمالی دولتی‌ها در ۲ لیست انتخاباتی

مازندمجلس: ابتدای آبان‌ماه «محمد حسینی»، معاون پارلمانی دولت سیزدهم در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا گفت: «دولت لیست انتخاباتی نمی‌دهد.»، اما او در ادامه تبصره‌ای را بیان می‌کند که به نوعی نشان می‌دهد دولت ابراهیم رئیسی به‌صورت غیرمستقیم در جریان انتخابات اسفندماه حضور خواهد داشت تا نماینده‌هایی که وارد مجلس دوازدهم می‌شوند، همسوتر از مجلس یازدهمی‌ها با دولت باشند. او در همین مورد ادامه داد: «دولت لیست انتخاباتی نمی‌دهد، ولی شاخص‌ها و معیار‌های مدنظر خود را بیان کرده، اما از کسی جانبداری نمی‌کند. ممکن است برخی اعضای دولت عضو گروه و تشکیلات سیاسی باشند که مستقل از دولت کار‌های سیاسی خود را انجام دهند.» اگرچه طبیعتاً هر دولتی که مشغول کار است؛ تمایل به حضور مجلسی همراه‌تر دارد و آنچه مورد نکوهش همیشگی قرار می‎گیرد و از لحاظ قانونی هم غیرمجاز است مسئله سوءاستفاده از امکانات دولت برای تبلیغ و رای‌آوری یک گروه و طیف خاص در انتخابات است.

برخی این سوال را مطرح می‌کنند که دولتی‌ها در میان کدام‌یک از طیف‌ها و تشکل‌های اصولگرایی قرار در جواب به این موضوع باید به این نکته اشاره کنیم که دولت سیزدهم به دلیل دوری از حاشیه‌ها و تنش‌هایی که در ایام انتخابات افزایش خواهد یافت نفرات خود را در بین لیست‌های متعددی که از اردوگاه اصولگرایان خارج خواهد شد جای خواهد داد. به این ترتیب باید بگوییم که دولت سیزدهم احتمال زیاد نامزدهای خود را در لیست طیف‌هایی مانند «مبنا» با سرلیستی «محمدباقر قالیباف» و البته لیست جبهه پایداری که با حضور نفرات نزدیک به دولت تنظیم خواهد شد و با سرلیستی احتمالی «مرتضی آقاتهرانی» به شهروندان معرفی خواهند شد.

«محمدتقی شاهچراغی»، معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور در این مورد گفت: «به همه ابلاغ شده و اصلا قانون است و تعریف شده است، حالا اگر کسی تخلفی می‌کند آن فرد باید پاسخگو باشد ولی جهت گیری دولت مر قانون است که همین است که عرض کردم فرماندار، بخشدار، دهیار، مدیر کل، هر کسی که باشد فرق نمی کند، یعنی این که معلوم بشود این برنامه، برنامه ی تبلیغات انتخاباتی است و فرد شرکت کرده فلذا کسی حق ندارد شرکت کند ، این اصلا طبیعی است .»

انتخابات دولت