برگزیده ها
جدال رسانه‌ای دراردوگاه اصولگرایان

مازندمجلس: در کنار اظهارت حزبی و جبهه‌ای از سوی چهره‌های اصولگرا باید بگوییم که سهم‌خواهی‌ها و تخریب‌های سیاسی وارد فضای رسانه‌ای شده است پیش از اینکه پیش‌ثبت‌نام‌های داوطلبان برای حضور در رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفند ماه برگزار شود شروع شود، بسیاری از سیاستمداران در مورد برنامه‌های حذفی جناح‌های تندرو که همواره با حاشیه‌سازی و برپایی جنجال‌هایی رسانه‌ای قصد پیروزی در انتخابات را دارند، تذکر داده بودند. در برخی از موارد مانند واکنش به خبر کاندیداتوری «علی لاریجانی» که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرد، نام خالص‌سازها وارد ادبیات سیاسی ایران شد. برخی از تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که این جریان خالص‌ساز باتوجه به کم تحرکی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات، جریان‌های شاخص اردوگاه خود را رقیب اصلی می‌دانند. همین باعث شده است که تحرکات حذفی و جنجال آفرینی آنها بعد از پایان پیش‌ثبت‌نام زیر نظر قرار بگیرد.

برخی معتقدند که در این مرحله باید منتظر گام بعدی تندروها باشیم. مانند جنجالی که بر سر برکناری «محمدرضا غلامرضا»، معاون سیاسی وزیر کشور به وجود آمده است. بسیاری از اعضای «جبهه پایداری» اکنون در بدنه دولت و مجلس حضور دارند که اگرچه شناخته شده نیستند ولی در موعد مقرر برنامه‌های خود را پیگیری می‌کنند. دلایل عزل معاون سیاسی حالا به اختلافات قوه مقننه و قوه مجریه تبدیل شده است تا بار دیگه فاصله این دو قوه اصولگرا سوژه رسانه‌ها شود. حالا در روزهای منتهی به انتخابات جناح تندرو با کاپیتانی «حمید رسایی»، عضو جبهه پایداری و حزب شریان دست به افشاگری بر علیه رییس مجلس زده است و او را به دیکتاتور پارلمانی تشبیه کرده است. حالا باید باید به این موضوع اشاره کنیم که در کنار تحرکات حزبی و جبهه‌ای تحرکات و جدال‌های رسانه‌ای اصولگرایان به اوج خود نزدیک می‌شود.

در این مورد باید به موضع‌گیری پایداری‌ها و برخی دیگر از چهره‌های تندرو در ماجرای برکناری معاون سیاسی وزارت کشوراشاره کنیم که شائبه تلاش‌ها برای حذف رقبای انتخاباتی از سوی این طیف را جدی‌تر کند. حالا اعضای جبهه پایداری بعد از انتقاد تمام قد نمایندگان مجلس از بخشنامه اختلاف برانگیز معاون سیاسی، نه تنها از عملکرد غلامرضا و بخشنامه صادر شده حمایت کردند بلکه ساز مخالفت با برکناری معاون سیاسی وزیر کشور را به صدا در آورده‌اند تا شاید این عنصر کلیدی مورد حمایت جبهه پایداری، بتواند اهداف‌شان را در انتخابات اسفند ماه تامین کند. شاید همین موضع گیری‌های تند بود که روایت‌ها از برکناری معاون سیاسی وزیر کشور را به سمت نفوذ یک جریان انحرافی به دولت هم کشاند و برخی از نقشه یک جریان انحرافی برای انتخابات پیش‌رو روایت کردند. برخی از نمایندگان مجلس که به این موضوع واکنش شفاف نشان داده‌اند معتقدند که دستور معاون وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات که مورد بحث قوا قرار دارد در راستای مسیر خالص‌سازی جریان‌ها میانه‌رو و البته نو اصولگرایان ابلاغ شده بود.

گفتمان این روزهای سوپر انقلابی‌ها

سخنان اخیر مهمان یک برنامه تلویزیونی واکنش‌های انتقادی بسیاری را به دنبال داشت. تقریبا همه از چپ و راست گفتند که ایران برای همه ایرانیان فارغ از هر نوع تفکری است و این ویژگی ذاتی را نمی‌شود از هیچ ایرانی‌ای سلب کرد. شاید در نگاه اول چنین استنباط شود که سخنان منصوره معصومی‌اصل مبنی بر اینکه «ایران مال حزب‌اللهی‌هاست» از سر هیجانی‌شدن این مهمان صداوسیما بیان شده است اما وقتی کمی عمیق می‌شویم می‌بینیم که سوءاستفاده ابزاری از ایران به نوعی تبدیل به گفتمان سوپرانقلابی‌ها شده است. مثلا همین یکی‌دو سال پیش بود که مهمان دیگری گفت که هر کس اعتقاد ندارد، جمع کند و برود به همان کشورهایی که رفاه و آسایش دارند. شاید بشود گفت چنین افرادی به نمایندگی از تفکری سخن می‌گویند که ایران صرفا برای آنهایی که باورهای ما را دارند. در واقع آنها حتی نمی‌خواهند بگویند کسانی که باور به اصول انقلاب اسلامی و قانون اساسی را دارند، بلکه دایره را به خودشان و فقط به خودشان محدود می‌کنند.

سوپرانقلابی‌ها در تمام این‌ سال‌ها سعی کرده‌اند چنین القاء کنند که گفتمان درست از انقلاب اسلامی صرفا منطبق بر ماست و تنها انقلابی‌های موجود طیف ماست. با این حربه کوشیده‌اند همه نیروهای سیاسی و نه فقط اصلاح‌طلبان بلکه گروه‌های مختلف اصولگرایی و مستقل‌ها را حذف کنند تا در میدان بی‌رقیب فقط خودشان باشند که قدرت سیاسی را به دست بیاورند.

در این بین باید بگوییم که یکی از شاخص‌ترین رقیبان تندروها جریان نواصولگرایان است که به رهبری «محمدباقر قالیباف» همچنان اکثریت مجلس یازدهم را در اختیار دارند. در کنار این جریان تندروها تلاش می‌کنند تا طیف نزدیک به لاریجانی را هم از مدار رقابت خارج کنند. در این مارتن حساسی که بین اصولگرایان در جریان است به نظر باید یک مخرج مشترک از جریان‌ها گرفت و آن اینکه یا باید از نزدیکان پایداری‌ها باشی و یا اینکه بر علیه آنها موضع‌گیری کنید. غلامرضا، چه از سمت معاونت سیاسی وزارت کشور برکنار شده باشد چه خود استعفا داده باشد، پرونده او به وضوح گسترده‌تر شدن اختلافات بین دو قوه به ریاست قالیباف و رییسی را در حاکمیت یکدست اصولگرا به نمایش گذاشت. اختلافی که پیش‌بینی می‌شود طی چند ماه آینده و با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شکلی جدی‌تر به خود گرفته و بهارستان به میدان جدال حامیان دولت چون پایداری‌ها با منتقدانی از جنس نواصولگرایان باشد.

اصولگرایان