برگزیده ها
بنیاد امید ایرانیان کاندیدا نخواهد داشت/ نخبه کشی و تضعیف نهادهای مدنی از راهبردهای دولت است

نظام تصمیم‌گیر کشور به وضعیتی رسیده که حتی حامیان اولیه‌شان هم از آنها به دلیل ناکارآمدی رویگردان شده‌اند.

مازندمجلس: رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه ما به عنوان بخشی از جریان تحول‌خواه جامعه ایران دلمان برای این کشور می سوزد و علاقه‌مند نیستیم کشورمان دستخوش حوادث ناگواری شود، تاکید کرد: بنیاد امید ایرانیان در انتخابات پیش رو کاندیدایی را معرفی نخواهد کرد.

محمدرضا عارف در نشست کمیسیون توسعه پایدار بنیاد امید ایرانیان به روند شکل گیری این بنیاد در دهه ۸۰ اشاره کرد و با بیان اینکه در اواخر دهه ۸۰ به دلیل شرایط سیاسی کشور و برخوردی که با نخبگان و تشکلهای غیر وابسته به حاکمیت از سوی دولت وقت صورت گرفت ضرورت انسجام بخشی نخبگان احساس شد، گفت: با توجه به تجربه خوبی که در دولت اصلاحات درخصوص نهادهای مردمی داشتیم تلاش کردیم این تجربه را در بنیاد امید ایرانیان با محوریت نخبگان جوان حوزه‌های مختلف و رویکرد غیرحزبی پیاده سازی کنیم .

نخبه کشی و تضعیف نهادهای مدنی از راهبردهای دولت است

وی با اشاره به برخوردی که با نهادهای مدنی توسط دولت نهم و دهم صورت گرفت ، یادآور شد: متاسفانه برچسب زدن در کشور ما فرهنگ شده است و دولت وقت در آن زمان که راهبردش نخبه کشی بود با برچسب زدن به تشکل‌های مردم نهاد تلاش می‌کرد نهادهای مدنی را تضعیف کند که متأسفانه این رویکرد در دولت فعلی هم به نوعی دیده می‌شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان افزود: اگر موضوع نخبگی در کشور نهادینه شود یک مصونیتی نظام تصمیم‌سازی کشور پیدا خواهد کرد که دستخوش سلایق نشود.

موضع گیری کنایه آمیز محمدرضا عارف درباره انتخابات ۱۴۰۲: بنیاد امید ایرانیان کاندیدا نخواهد داشت /نخبگان کشور در معرض تهدید قرار دارند

به راحتی جمعیت قابل توجه‌ای را ممنوع الکار می‌کنند

وی تصریح کرد: واقعیت این است که امروز نخبگان کشور با سیاست جذب رو به رو نیستند یک نخبه نگران است که با توجه به پتانسیلی که دارد و می تواند آن را در خدمت توسعه کشور قرار دهد برچسب نخورد و کنار گذاشته نشود .برخوردی که امروز با دانشگاهیان، هنرمندان ، ورزشکاران و روزنامه نگاران می شود واقعا تأسف آور است که براحتی جمعیت قابل توجه‌ای را ممنوع الکار می‌کنند.با چه ادله قانونی؟ صرفا بخاطر اینکه موضع یک هنرمند با مواضع مسئولان همسو نیست.

استاد دانشگاه را بخاطر نوشتن یک نامه برکنار می کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد شدید از برخورد دولت با اساتید دانشگاه ، خاطرنشان کرد:استاد دانشگاه را بخاطر نوشتن یک نامه برکنار می کنند نوشتن نامه حق یک استاد است و هیچکس نمی‌تواند به صرف امضاء یک نامه جلوی ارتقا استاد دانشگاه را بگیرد.

موضع گیری کنایه آمیز محمدرضا عارف درباره انتخابات ۱۴۰۲: بنیاد امید ایرانیان کاندیدا نخواهد داشت /نخبگان کشور در معرض تهدید قرار دارند

بخش نخبه کشور امروز در معرض تهدید قرار دارد

وی با بیان اینکه بخش نخبه کشور امروز در معرض تهدید قرار دارد، گفت: به دلیل برخوردهای امنیتی صورت گرفته با نخبگان قبح فرار مغزها از بین رفته است و یک نخبه با مهاجرتی که انجام می دهد سرمایه‌ای عظیمی را از کشور خارج می کند.

نخبگان یک کشور باید بدون واهمه درخصوص مسائل جامعه اظهارنظر کنند

عارف با تاکید بر اینکه نخبگان یک کشور باید بدون واهمه درخصوص مسائل جامعه اظهارنظر کنند به برخوردهایی که با تشکلهای محیط زیستی صورت گرفت اشاره کرد و گفت: موضع گیری هایی که درخصوص مسائل محیط زیستی از سوی فعالان و تشکلهای محیط زیست صورت می گیرد از جمله درباره سفره های آب زیر زمینی و تخریب خاک بلافاصله سیاسی جلوه داده می‌شود.

دست اندرکاران امر انتخابات حق ندارند فراتر از قانون برای نامزدهای انتخاباتی تصمیم‌گیری کنند

وی در ادامه بر ضرورت فعال تر شدن کمیسیون های تخصصی بنیاد امید ایرانیان با رویکرد راهبردی تاکید کرد و با یادآوری تاثیرگذاری این بنیاد در انتخابات‌های گذشته بویژه انتخابات مجلس دهم و شورای اسلامی شهر تهران در دور پنجم با تدوین برنامه "برجا" به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت : دست اندرکاران امر انتخابات باید طبق قانون عمل کنند و هیچکس حق ندارد فراتر از قانون برای نامزدهای انتخاباتی تصمیم‌گیری کنند .ما به عنوان بخشی از جریان تحول‌خواه جامعه ایران دلمان برای این کشور می سوزد و علاقه‌مند نیستیم کشورمان دستخوش حوادث ناگواری شود.

نظام تصمیم گیر کشور به وضعیتی رسیده که حتی حامیان اولیه‌شان هم از آنها به دلیل ناکارآمدی رویگردان شده‌اند

عارف به انتخابات ۱۴۰۰ و مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت : قرار بود بخشی از مشکلات کشور از طریق صندوق‌های رای حل شود اما به دلیل تصمیمی که توسط جریانی که به جمهوریت اعتقادی نداشتند برای انتخابات ۱۴۰۰ و مجلس یازدهم گرفته شد و مشارکت بسیار پایین مردم در این دو انتخابات، نظام تصمیم گیر کشور به وضعیتی که امروز می بینیم دچار شده است که حتی حامیان اولیه‌شان هم از آنها به دلیل ناکارآمدی رویگردان شده اند.

بنیاد امید ایرانیان در انتخابات پیش رو کاندیدایی را معرفی نخواهد کرد

وی تاکید کرد: بنیاد امید ایرانیان یک حزب سیاسی نیست و در انتخابات‌های گذشته کاندیدایی را معرفی نکرده است و در انتخابات پیش رو هم کاندیدایی را معرفی نخواهد کرد. برای ما در بنیاد امید ایرانیان حفظ و جذب نخبگان اولویت اصلی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تخریب محیط زیست در چند دهه گذشته را به دلیل برخوردهایی شعاری که صورت گرفته بود بی‌سابقه دانست و تصریح کرد: در مقطعی با شعار ساخت مسکن برای محرومین بخش عظیمی از منابع طبیعی را نابود کرده اند و یا در مقطعی با ادعای حمایت از دامداران مراتع کشور را از بین بردند و یا تشویق مهاجرت از روستا به شهرهای بزرگی فاجعه ای است که امروز در شهر تهران و سایر کلان شهرها با آن رو به رو هستیم که با تداوم اینگونه سیاستها یعنی برخوردهای شعاری به نسل های آینده خیانت می شود.

وی با تاکید بر اینکه در بنیاد امید ایرانیان فعالیت سیاسی حزبی اصل و محور نیست ، خاطر نشان کرد: تقویت فعالیتهای راهبردی اصل محوری در برنامه های پیش روی بنیاد امید ایرانیان است.

مسئولان با سوءظن به فعالیت‌های غیرحاکمیتی بویژه در حوزه محیط زیست نگاه می‌کنند

عارف با بیان اینکه باید در حوزه های مختلف بویژه در حوزه محیط زیست از نهادهای متولی این حوزه مطالبه‌گری کرد، گفت :راهبرد ما در بنیاد امید ایرانیان حمایت و تقویت تشکلهای مردم نهاد در حوزه های مختلف است و تلاش می کنیم با پیگیری های که پیش از این هم صورت گرفته است نگاه بعضا امنیتی به نهادهای مدنی را از بین ببریم هرچند متاسفانه مسئولان با سوءظن به فعالیت‌های غیرحاکمیتی بویژه در حوزه محیط زیست نگاه می‌کنند.

در نهادهایی که با تشکل‌های مردم نهاد برخورد می کنند افراد نفوذی و خیانت‌کار کم نیستند

وی با بیان اینکه بخاطر خطای احتمالی یک فرد در نهاد مردمی مجوز فعالیت آن تشکل را نباید باطل کنند، گفت: مگر در نهادهای انقلابی افراد نفوذی و خیانت کار به کشور وجود ندارند؟ آیا به دلیل حضور آن فرد نفوذی فعالیت آن نهاد انقلابی به اتمام می رسد ؟ اتفاقا در همان نهادهایی که با تشکلهای مردم نهاد برخورد می کنند افراد نفوذی کم نیستند.

در ابتدای این نشست، شهریار عامری رئیس کمیسیون توسعه پایدار بنیاد امید ایرانیان گزارشی از فعالیتهای گذشته این کمیسیون و برنامه های پیش رو را بیان کرد.

بنیاد امید ایرانیان انتخابات محمدرضا عارف