برگزیده ها
به حکمرانی زنانه سلام کنیم

باید با نحوه حکومت داری مردانه خداحافظی کرده و به حکمرانی زنانه سلام کنیم

مازندمجلس: «بابک نگاهداری»، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به محوریت حکمرانی حوزه زنان و خانواده گفت: مشارکت فعال بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی یکی از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت جامعه است و ارتقای حقوق زنان از شاخصه‌های کلیدی در این حوزه به شمار می‌رود.

بانوان در تعلیم و تربیت و تربیت نسل‌ها نقشی اساسی دارند و همین مسأله نشانه‌ای از اهمیت نقش کلیدی آنان در توسعه انسانی است. باید شیوه‌های مدیریت را تغییر دهیم تا موانع و مشکلات حضور زنان در اجتماع برداشته شود. یکی از راه‌های برداشتن این موانع، توانمندسازی بانون در عرصه‌های حکمرانی و قانونگذاری است. یکی از فرصت‌های تحول در گام دوم انقلاب، می‌تواند توجه به مدیریت زنانه باشد که این امر با توانمندکردن زنان محقق می‌شود.

در حال حاضر آمار رو به پیشرفتی از حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع داریم. بانوان حضور ۲۷. ۵ درصدی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها دارند. ۷۳۵ مدیرعامل دانش بنیان کشور بانوان هستند، ۲۳۹۰ نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های کشور از بانوان هستند. حکومت داری مبتنی بر عقلانیت ابزاری و از طریق سلسله مراتب و با رویکرد بالا به پایین اداره می‌شود.

در حالی که حکمرانی مبتنی بر عقلانیت ارتباطی است، نگاه شبکه‌ای و از پایین به بالا دارد و با قدرت نرم به اداره امور می‌پردازد. حکمرانی با در نظر گرفتن اختیار انسان‌ها و همه ذی نفعان و احترام به حق انتخاب آنان، جامعه را اداره می‌کند. در این نوع مدیریت، انعطاف حکمران در برابر ذی نفعان حداکثری می‌شود و اختیار آنان تا حد ممکن به رسمیت شناخته می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دانشگاه را نمونه‌ای از سازمان با مدیریت نرم و زنانه عنوان کرد و گفت: در عصر کنونی که ارتباطات و اطلاعات حاکم است و به پیچیدگی و عدم قطعیت شناخته می‌شود، باید با نحوه حکومت داری مردانه خداحافظی کرده و به حکمرانی زنانه سلام کنیم. این نوع حکمرانی نیازمند حضور بیشتر زنان در کشورداری است تا مرجیعت نظام و دولت از طریق نرم افزایش پیدا کرده و سرمایه اجتماعی نظام نیز ارتقا یابد.

بابک نگاهداری حکمرانی زنانه