برگزیده ها
فرجـــــام «ائتــــلاف برنـــــده»/ ائتلاف اعتدالیون با لاریجانی و کارگزاران

طیف‌های متعادل با اصلاح‌طلبان هم‌سو هستند

مازندمجلس: تب داغ انتخابات در ارودوگاه اصولگرایان هر روز گرم‌تر می‌شود و بسیاری از چهره‌های این طیف سیاسی نگاه خود را برای این رویداد سیاسی-اجتماعی مطرح می‌کنند ولی این تنها اردوگاه سیاسی ایران نیست و در سمتی دیگر ائتلافی با حضور شاخه‌های جدا شده از اصولگراها و اصلاح‌طلبان در حال شکل گرفتن است و همانطور که در گزارش‌های قبلی اشاره داشتیم که ائتلاف تلاش می‌کند تا اقلیتی قدرتمند در مجلس احتمالا تمام اصولگرا تشکیل دهند. بحث بر سر ائتلاف‌های احتمالی برای حضور جریان‌ها در انتخابات اسفند ماه است که باید چهره دوازدهمین مجلس شورای اسلامی را مشخص ‌کند، همچنان ادامه دارد و هر روز در خبرها تحلیل‌هایی در این مورد می‌خوانیم ولی در این بین باید به ائتلافی اشاره کنیم که بیش از سایر ائتلاف‌ها احتمال حضورش به چشم می‌خورد و آن هم اتحادی نیست جز ائتلاف طیف اعتدال و توسعه با اصلاح‌طلبان، که البته این ائتلاف تازگی ندارد و در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال‌های ۹۶ و ۹۲ و همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۴ توانستند ائتلافی برنده را شکل دهند که مانع از حضور گسترده اصولگرایان شدند. حالا با اتمام مرحله ثبت نام‌ها برای انتخابات مجلس، فعالیت و جلسات احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی برای حضور در این دوره از انتخابات انسجام بیشتری به خود گرفته است. در این میان اصلاح طلبان و جریان موسوم به اعتدال و توسعه و همینطور اصولگراهای میانه‌رو جلسات خود را با برنامه آغاز کرده‌اند. جلسات اصلاح‌طلبان و حامیان رییس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همینطور حلقه علی لاریجانی به صورت منظم در حال برگزاری است.

طیفهای متعادل با اصلاحطلبان همسو هستند

«مهدی آیتی»، سیاستمدار در همین مورد به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «همانطور که اطلاع دارید در ایران احزاب سیاسی تحرکات همه‌گیری ندارند و به‌همین دلیل در زمانی که بحث انتخاباتی نیست به‌صورت پراکنده فعالیت سیاسی می‌کنند و تنها در فضای انتخاباتی قابلیت این وجود دارد که احزب‌ فعال شوند و زیر یک پرچم گرد هم جمع آیند. این موضوع هم در اردوگاه اصلاح‌طلبان وجود دارد و هم در اردوگاه اصولگراها، چنین چالشی را مشاهده می‌کنیم. توجه داشته باشید که اصولگراها هم مانند اصلاح‌طلبان با ریزش هوادارن و تعدد دیدگاه‌ها روبه‌رو هستند. اگر انسجام در اصلاح‌طلبان وجود ندارد اصولگراها هم از این مهم بی‌بهره هستند. اگر نگاهی به جبهه اصولگریان بیندازیم می‌بینیم که آنها هم وحدت ندارند. در این طیف سیاسی هم «تندروهای جبهه پایداری» حضور دارند و هم چهره‌های متعادلی مانند «علی لاریجانی»، «حسن روحانی» و «علی‌اکبر ناطق نوری» حضور دارند که در سال‌های اخیر مواضعی هم‌سو با اصلاح‌طلبان را در پیش گرفته‌اند. اگر در این طیف سیاسی انسجام وجود دارد آیا می‌توان مثلا «علی لاریجانی» را با «مجتبی آقاتهرانی» دور یک میز بنشاند؟ در واقع باید بگوییم که این چالش‌ها مختص به فضای کلی سیاسی ایران است و ربطی به اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد. با این حال جریان معتدل اصولگرایی بی میل نیست که با اصلاح‌طلبان لیست مشترک بدهند. فعالیت سیاسی در ایران محدود شده است و اگر بخواهیم شاهد افزایش تحرکات سیاسی باشیم نیاز است تا فضای فعالیت «روزنامه‌ها»، «دانشجویان»، «وکلا»، «چهره‌های سیاسی» و …  را افزایش دهند و در واقع مانع دیدگاه‌ها و نظرات نباشند.»

ائتلاف اعتدالیون با لاریجانی و کارگزاران

«علی آقازاده»، عضو حزب اعتدال و توسعه و استاندار سابق استان مرکزی، درباره مشارکت حزب اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس و دیدار اعضای این حزب با حسن روحانی گفت: «حزب اعتدال و توسعه همانطور که از اسم آن پیداست معمولا در یک مسیر اعتدالی حرکت کرده و فراز و نشیب های زیادی نیز دیده است. تشکیل این حزب بر اساس ایده‌ای بود که مرحوم هاشمی رفسنجانی و دوستان خوبمان از جمله آقای روحانی و مرحوم ترکان و دیگر مدیران با سابقه کشور در آن نقش داشتند. ما بر یک سابقه‌ بسیار روشن متکی هستیم. بنابراین حزب اعتدال و توسعه در همه انتخابات ها قرار را، بر همکاری و تعامل گذاشته است. من فکر می‌کنم آقای روحانی مایل هستند در مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی فعال باشند. همانطور که در چهار ماه گذشته نشان دادند و جریان های سیاسی مختلف با او رایزنی می کنند. من اطلاع دارم جلسات منظمی از سوی او با افراد با نفوذ در کشور برگزار می‌شود که عمده این بحث‌ها انتخابات است. در بحث ائتلاف ما با احزاب نیز مسائلی مطرح است و بحث جدی است. جلسات فراوانی هم تشکیل شده است. ما با احزاب و جریانات همسو و همفکر در سه ماه گذشته جلسه داشتیم. اگر شرایط به گونه ای باشد که بتوانیم شرکت کنیم ما این آمادگی را داریم که لیست های ائتلاف چند جریان سیاسی همسو را به خود نزدیک کنیم. حتی با جریان و تشکیلات همسو با لاریجانی و احزاب دیگر کشور هم مباحثی مطرح است. مثلا ما با کارگزاران در یک نقاطی مشترک هستیم و می توانیم در برخی حوزه ها به شرطی که به تفاهم برسیم و کاندیداهایی که از نظر همسو بودن و همفکر بودن نزدیک به ما هستند، در لیست مشترک قرار بگیرند.»

ائتــــلاف برنـــــده انتخابات اصلاح طلبان