برگزیده ها
پایان فرایند بررسی صلاحیت اولیه داوطلبان انتخابات؛ امروز منتظر نتایج باشید

نتایج استعلام‌ها از ١۵ آبان ماه به هیات‌های اجرایی مراکز فرمانداری‌های حوزه انتخابیه ابلاغ شد و تا ساعت ٢۴ پنجشنبه ١٨ آبان ماه ادامه داشت.

مازندمجلس: سخنگوی ستاد انتخابات کشور از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی تا ساعت ٢۴ پنجشنبه ۱۸ آبان‌ماه خبر داد و گفت: نتایج بررسی صلاحیت از صبح جمعه ۱۹ آبان‌ماه به داوطلبان ابلاغ می‌شود.

«محسن اسلامی» درباره روند بررسی صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که مردادماه امسال ابلاغ شد، بررسی صلاحیت‌ها بعد از پایان ثبت نام نهایی در سوم آبان ماه به مراجع پنج‌گانه ارسال و وزارت کشور و این پنج دستگاه صلاحیت‌های داوطلبان را تا ۱۳ آبان بررسی کردند که با انجام استعلام‌ها این فرایند به اتمام رسید.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: همچنین نتایج استعلام‌ها از ١۵ آبان ماه به هیات‌های اجرایی مراکز فرمانداری‌های حوزه انتخابیه ابلاغ شد و تا ساعت ٢۴ امشب پنجشنبه ١٨ آبان ماه ادامه داشت.

اسلامی افزود: با پایان یافتن بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم در هیات‌های اجرایی، از صبح روز جمعه ۱۹ آبان نتایج جهت اطلاع داوطلبان ابلاغ می‌شود و این روند تا ٢٠ آبان ادامه دارد.

وی ادامه داد: اگر داوطلبی به بررسی‌های هیات‌های اجرایی اعتراض داشته باشد، بر اساس ماده ۶١ قانون انتخابات می‌توانند اعتراض خود را به شکل کتبی به فرمانداری‌های مراکز حوزه ارایه دهد و سپس این اعتراض‌ها تسلیم هیات نظارت استان می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: این فرایند بر اساس جدول زمان‌بندی که عموم این موارد به آن اشاره شد طبق قانون انتخابات ماده ۵٨ ،۶٠ و ۶١ و تبصره ماده ۶١ صورت می‌گیرد.

فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی

اسلامی درباره فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: وزارت کشور تمامی اطلاعات پرسش‌نامه‌ای که داوطلبان در سامانه ثبت نام نهایی، تکمیل کردند را به پنج دستگاه ذی‌صلاح (وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه قضاییه) ارسال کرد و این دستگاه‌ها طی ۱۰ روز نسبت به ارسال پاسخ درباره هر یک از افراد اعلام شده به شکل مکتوب و مستدل به همراه اسناد و مدارک اقدام کردند.

وی ادامه داد: پاسخ دستگاه‌های پنج‌گانه باید تنها ناظر به وجود سوابق در خصوص شرایط مذکور در قانون انتخابات است؛ همچنین مراجع نامبرده مکلف بودند در صورتی که داوطلبان فاقد هرگونه سابقه‌ای نزد آن‌ها باشد در پاسخ ارسالی نسبت به این موضوع تسریع کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: همچنین پاسخ استعلام‌های صورت گرفته از مراجع پنج‌گانه در اختیار فرمانداری‌های مراکز حوزه انتخابیه قرار گرفت تا هیات‌های اجرایی نسبت به بررسی صلاحیت داوطلبان اقدام کنند.

اسلامی بیان کرد: سپس هیات اجرایی که متشکل از معتمدین و ارکان اداری هستند، تشکیل جلسه داده و نسبت به بررسی صلاحیت افراد اقدام کردند.

وی درباره معتمدین به عنوان ارکان غیر اداری و ارکان اداری توضیح داد: ارکان اداری بر اساس قانون شامل فرماندار به عنوان رییس هیات اجرایی، نماینده دادگستری و رییس ثبت احوال است و ارکان غیر اداری یا معتمدین مردمی شامل هشت معتمد مردمی که از اعضای هیات اجرایی بوده و پنج عضو علی‌البدل هستند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس ماده ۶٠ قانون انتخابات، هیات‌های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه موظف بودند حداکثر طی ١۵ روز پس از پایان مهلت ثبت نام نهایی و با توجه به نتایج به دست آمده بررسی‌های لازم در محل و با استفاده از آمار اعلامی توسط وزارت کشور، موظف بودند صلاحیت داوطلبان را مورد رسیدگی قرار داده و رونوشتی از مدارک و اسناد همراه نتیجه به هیات‌های نظارت اعلام کنند.

اسلامی به نقص مدارک برخی داوطلبان اشاره کرد و افزود: برخی داوطلبان مدارک خود را در سامانه بارگذاری نکردند که «عدم احراز» را برای این دسته از داوطلبان محرز شده است؛ اما در فرصت ٢ روز یعنی روزهای ۱۹ و ٢٠ آبان به داوطلبان به شکل پیامکی یا مکتوب اعلام می‌شود و این امکان فراهم است که پس از ابلاغ به فرد می‌تواند درخواست علت عدم تایید یا احراز را داشته باشد، این اعتراضات در هیات نظارت‌های استان بر اساس ۶٢ مشخص می‌شود.

طبق گزارش ایرنا، برای حضور در عرصه رقابت دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر داوطلب شده‌اند. این انتخابات همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتخابات وزارت کشور هیئت اجرایی