برگزیده ها
انتخابات خبرگان در مرحله حساس ورود روحانی و خمینی در دقیقه ۹۰ ؟

گمانه‌زنی از حوزه ثبت‌‎نامی رئیس جمهور/ زمان آزمون ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری

مازندمجلس: طبق اعلام وزارت کشور امروز شنبه، ۲۰ آبان ماه آخرین روز از ثبت‌نام نامزدهای شرکت در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری که قرار است در ۱۱ اسفند ماه برگزار شود محسوب می‌شود و طبق آخرین آمار اعلامی از سوی ستاد انتخابات تا پایان روز گذشته ۲۶۵ نفر ثبت نام کرده‌اند و باتوجه به اینکه امروز آخرین فرصت ثبت نام است به‌نظر این تعداد افزایش قابل توجهی خواهد یافت. به این نکته هم اشاره کنیم که تاکنون تعداد کمی از چهره‌های که می‌توانند فضای انتخابات را رقابتی کنند در صف ثبت‌نامی‌ها قرار نداشتند به همین دلیل رسانه‌ها در انتظار روز آخرین ثبت‌نامی‌ها خواهند ماند. در ادامه به خبرها و حواشی این رویداد اشاره خواهیم کرد. یکی از نگرانی‌های موجود به بحث تعداد نامزدها باز می‌گردد زیرا در ادوار گذشته شاهد بودیم که در برخی از حوزه‌ها تنها یک نفر به‌عنوان کاندید معرفی شده بود که همین موضوع باعث کاهش میزان مشارکت محسوب می‌شد.

۴۰ تا ۵۰ سال در صدر ثبتنامیها

«محسن اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: «تا ساعت ۱۴ روز جمعه ۲۶۵ نفر برای شرکت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند. افراد دارای سن ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۳ درصد، ۵۰ تا ۶۰ سال ۲۸ درصد، ۶۰ تا ۷۰ سال ۲۸ درصد و ۷۰ سال به بالا نیز ۱۱ درصد متقاضیان را تشکیل می‌دهند.

استان های هرمزگان، ایلام، زنجان، قزوین، قم، کردستان، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان و مازندران، ده استان برتر از نظر استقبال از این انتخابات هستند. ۶۱ درصد متقاضیان سابقه داوطلبی و ۵۲ درصد داوطلبان سابقه ایثارگری دارند. ۵۱ نفر از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان تاکنون در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند. شب گذشته همه فرایند بررسی‌ داوطلبان در هیأت‌های اجرایی به پایان رسید و از امروز بررسی نتایج اعلامی هیات‌های اجرایی به داوطلبان اعلام خواهد شد. کسانی که عدم احراز یا عدم تایید در هیات‌های اجرایی داشتند از فرمانداری‌های مربوطه نتایج را به صورت مکتوب یا پیامکی یا حضوری دریافت می‌کنند و شیوه اعلام در اختیار فرماندار است که با توجه به میزان داوطلبان آن حوزه، تشخیص می دهد چه شیوه‌ای را برای ابلاغ داشته باشد.»

روحانی و خمینی میآیند؟

از ابتدای نام‌نویسی انتخابات مجلس خبرگان بسیاری درانتظار شنید اسامی آشنا هستند که اگر بخواهند در این رویداد حضور داشته باشند بدانند به چه طیفی باید رای بدهند. در این میان هواداران طیف‌های اعتدالیون و اصلاح‌طلبان منتظرند ببنید که آیا حسن روحانی و حسن خمینی و … برای حضور در انتخابات ثبت نام می‌کنند یا خیر. از یک سو ثبت نام حسن روحانی که احتمال زیاد از حوزه تهران خواهد بود می‌تواند هوادارانش را پای صندوق بیاود و در سوی دیگر حسن خمینی که در دوره قبل رد صلاحیت شده بود هم شانس حضور در این دوره را هم دارد. اخیرا «غلامرضا مصباحی‌مقدم» درباره احتمال حضور «سیدحسن خمینی» و لیست‌دادن وی گفت: «البته باید دید که آیا شورای نگهبان، ایشان را تایید می‌کند یا خیر. اگر صلاحیت ایشان تایید شود، نمی‌دانم که آیا ایشان برای ارائه لیست ورود خواهد کرد یا خیر.»

گمانهزنی از حوزه ثبتنامی رئیس جمهور

«ابراهیم رئیسی»، رییس دولت سیزدهم که نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان فعلی نیز محسوب می‌شود، از دیگر چهره هایی است که بحث‌هایی بر سر نحوه حضور او در انتخابات مجلس خبرگان مطرح است، چه آنکه این اولین انتخاباتی است که همزمان با حضور او در پاستور برگزار می شود و برهمین اساس بحث بر سر آمدن یا نیامدن او زمزمه وار در حال مطرح شدن است.

براساس اخبار شنیده شده از محافل انتخاباتی ابراهیم رئیسی که در حال حاضر از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی در مجلس خبرگان حضور دارد، برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان ششم با چالشی بزرگ روبروست. در این مورد شنیده می شود که محافل اصولگرایی و حلقه نزدیک به رئیس جمهور به او پیشنهاد داده اند که حوزه انتخابیه خود از خراسان جنوبی(بیرجند) را تغییر ندهد و سفر اخیر رئیسی به این استان در راستای همین استراتژی تعریف می‌شود.

زمان آزمون ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری

حجت‌الاسلام «محمدجواد مهری»، مسئول آزمون علمی داوطلبان ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی با اشاره به قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: ثبت‌نام داوطلبانی که قصد حضور در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را دارند، از ۱۴ آبان ماه آغاز و تا ۲۰ آبان ماه ادامه خواهد داشت و همه افرادی که در خود، این قابلیت و توانایی را می‌بینند – به ویژه فضلا و اساتید حوزه علمیه – دعوت می‌شود تا به عنوان داوطلب، ثبت‌نام کنند.

داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا توسط نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد، می‌توانند در روزهای مذکور جمعاً به مدت ۷ روز از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۸ به فرمانداری مرکز استان و یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار، اصل کارت ملی، اصل مدرک سطح چهار حوزه و دو قطعه عکس ۶ در۴ ضمن تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی، نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند و در فرمانداری قم همانند وزارت کشور، امکان ثبت‌نام برای تمامی حوزه‌های انتخابیه فراهم شده است.»

انتخابات خبرگان حسن روحانی رئیسی سید حسن خمینی