برگزیده ها
 نمایندگانی که به دنبال استیضاح وزیر کشور بودند، ردصلاحیت شدند/ خالص سازی به فرمانداران دیکته شده بود

این نوع برخورد برای دولت سابقه خوبی نخواهد بود و مطمئناً شائبه دخالت دولت در انتخابات وجود خواهد داشت.

مازندمجلس: جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس یازدهم درباره ردصلاحیتش در انتخابات مجلس گفت: «متاسفانه به نظر می‌رسد ردصلاحیت‌ها به دلایل سیاسی صورت گرفته است. در اعلام کتبی هیئت اجرایی صلاحیت بنده را به استناد بند ۴ ماده ۳۳ رد کرده‌اند.

این بند مربوط است به محرومیت‌های کسانی که به جرم اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی محکوم شده‌اند. این در حالی است که بنده در هیچ محکمه‌ای حضور پیدا نکردم و هیچ محکومیتی نداشتم و برای اعلام این بند حتماً باید محکومیت قطعی وجود داشته باشد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد ردصلاحیت بنده و تعدادی از نمایندگان مجلس صرفاً جنبه سیاسی داشته و نمایندگان منتقد دولت متاسفانه ردصلاحیت شده‌اند. برای نمونه آقایان پزشکیان، نوری‌قزلجه، علیرضا بیگی و رحیمی جهان‌آبادی افرادی هستند که معمولاً منتقد عملکرد دولت در مجلس بودند.»

او با اشاره به اینکه به نظر من این موضوع به فرمانداران دیکته شده است، افزود: «فرمانداران باید براساس استعلام ۵ گانه عمل می‌کردند و اگر استعلام ۵ گانه مشکلی نداشته باشد، باید به آن استناد کنند. یک ماه قبل روزنامه ایران که رسانه دولت است، به من و ۴ نفر از نمایندگان منتقد عملکرد دولت اشاره کرده که باید با آن‌ها برخورد شود. به نظر من ردصلاحیت‌ها در ادامه همین موضوع است.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «به اعتقاد من بحث خالص‌سازی رخ داده چرا که راه گرم کردن تنور انتخابات این نیست. اگر بخواهند مشارکت مردم بیشتر شود، باید اجازه دهند جناح‌های سیاسی با افکار متفاوت در انتخابات حضور داشته باشند. اما در حال حاضر دولت فردی که کوچک‌ترین انتقادی کرده را حذف کرده است، چراکه رئیس هیئت اجرایی فرماندار یک شهرستان است.

معمولاً افرادی در هیئت نظارت انتخاب می‌شوند که فرماندار از آن‌ها شناخت داشته باشد و ارتباط نزدیکی با آن‌ها دارد. براساس این موضوع، فرمانداران نظرات دولت را پیاده می‌کنند نه خواست‌های نظام را. بیشتر نمایندگان منتقد ردصلاحیت شده‌اند. حتی بیشتر نمایندگانی که در موضوع استیضاح وزیر کشور پافشاری و پیگیری کردند، ردصلاحیت شده‌اند.»

محمودزاده در پایان گفت: «به دولت توصیه می‌کنیم که طبق قانون عمل کند و آستانه تحمل دولت باید در مقابل منتقدان افزایش یابد. دولت باید انتقاد را به فال نیک بگیرد، نه اینکه با افراد منتقد که چاپلوسی نمی‌کنند، چنین برخوردی شود.

امیدوارم شورای نگهبان براساس قانون عمل کند و تعدادی از افرادی که ردصلاحیت شده‌اند به عرصه انتخابات بر‌گردند، اما این نوع برخورد برای دولت سابقه خوبی نخواهد بود و مطمئناً شائبه دخالت دولت در انتخابات وجود خواهد داشت.»

جلال محمودزاده ردصلاحیت انتخاباتف هیئت اجرایی