برگزیده ها
دورهمی اخراجی‌های دولت در مناطق آزاد/ پشت پرده عزل فولادی از نهاد ریاست‌ جمهوری!

منطقه آزاد مازندران به دست چه کسی افتاد؟

مازندمجلس: کلید سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی مازندران به حجت الاسلام و المسلمین مجیدرضا فولادی، مقام عزل شده نهاد ریاست‌جمهوری رسید! منطقه آزادی که به تازگی به همراه سرخس و دوغارون به جمع مناطق آزاد و تجاری ایران اضافه شدند و تعداد این مناطق را به عدد ۱۰ رساندند.

به گزارش اقتصاد 24، در شرایطی که مناطق آزاد کشور دچار چالش‌های اقتصادی عدیده‌ای است و چاره این مشکل، نیازمند به‌کارگیری نیرو‌های توانمند است، انتصاب عجیب در منطقه آزاد تجاری - صنعتی مازندران سوالات بسیاری را پدیدار کرده است؛ البته این انتصابات عجیب و غریب در دولت ابراهیم رئیسی مسبوق به سابقه است. از عجایب دولت رئیسی این را باید اضافه کرد که کسی را به عنوان متولی ‎مناطق آزاد منصوب کرده که از اساس با توسعه مناطق آزاد مخالف است و توسعه این مناطق را برخلاف اقتصاد مقاومتی می‌دانست؛ لذا انتصاب اخیر در منطقه آزاد مازندران ازسوی حجت‌الله عبدالملکی - یکی از مهمترین منتقدان افزایش تعداد مناطق آزاد- چندان بعید نبود.
 
عبدالملکی خود پیش از اینکه ردای دبیری شورایعالی مناطق آزاد را به تن کند، خطاب به نمایندگان مجلس، در انتقاد از افزایش تعداد مناطق آزاد نوشته بود: «ایجاد هشت منطقه آزاد جدید را با همکاری هم تصویب کردید. دمتان گرم، از اختیاراتی که مردم در اختیارتان گذاشتند، استفاده کردید، اما وجدانا اسم اقتصاد مقاومتی روی آن نگذارید.» یا در توییتی دیگر نوشت: «جای نمایندگان محترم بودم مصلحت کشور و آخرت خودم رو به دنیای دیگران نمی‌فروختم. نمایندگان با تصویب اشتباه فردای قیامت گیرن.» حال در چنین شرایطی، سه منطقه آزاد جدید سرخس، دوغارون و مازندران نیز به مناطق آزاد سابق اضافه شده و مسئولیت هماهنگی آن به گردن حجت عبدالملکی افتاده که با مقوله مناطق آزاد بیگانه است.

انتقاد عبدالملکی البته تنها به ماجرای افزایش تعداد مناطق آزاد نبود. وی در توییتی صراحتا اعلام کرده بود: «مناطق آزاد لطمه بزرگی به عملکرد و فرهنگ اقتصادی کشور بوده! انتظار می‌رفت مجلس در برابر خواسته غیرمنطقی افزایش هفت منطقه آزاد جدید مقاومت کند». این اظهارات نشان می‌دهد عبدالملکی نه تنها از مخالفان مناطق آزاد است که حتی عقبه‌ای نیز در این حوزه ندارد و با این وجود در این جایگاه مهم قرار گرفته و به دلیل بی تجربگی او باید منتظر تبعات منفی بسیار سنگین‌تر و به مراتب بدتر از حجت الاسلام فولادی باشیم.

منطقه آزاد مازندران به دست چه کسی افتاد؟

عبدالملکی در شرایطی سکان دبیرخانه مناطق آزاد و تجاری ایران را برعهده گرفته که هشت ماه به بهانه جذب سرمایه گذار خارجی، دور جهان گشت و حالا در رویداد «کیش اینوکس» یاد رشد تولید و مهار تورم افتاده است! عبدالملکی نیز همچون اسلافش، دروغ بزرگ مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد را برای چندمین بار تکرار کرد، در حالی که همان منطقه آزاد کیش که میزبان رویداد اینوکس بود، بدترین شرایط تولید و صادرات را دارد و هرگز تراز تجاری مثبتی نداشته است.

عبدالملکی که خسته از سفر‌های دور دنیا گمان می‌برد دست پر برگشته و صد‌ها میلیارد دلار از امارات، چین، ارمنستان، سلیمانیه، قطر و... برای مناطق آزاد و دولت سیزدهم جذب سرمایه گذاری کرده(!)، حالا در ماه‌های پایانی سال جاری یادش افتاده که شعار امسال «مهار تورم، رشد تولید» بوده و با مهارت مثال زدنی که در دانشگاه امام صادق آموخته، گفته: «تولید در کنترل تورم و خلق درآمد برای کشور نقش ویژه دارد!» حال چنین شخصی در شرایطی که منطقه آزاد مهمی همچون منطقه آزاد مازندران در حال شکل گیری است با این ذهنیت، یک روحانی را مسئول امور اجرایی این منطقه می‌کند که هیچ سبقه‌ای در این حوزه ندارد.

حجت عبدالملکی در جایگاه دبیر شورای عالی مناطق آزاد، حجت الاسلام فولادی را به‌عنوان دبیر اجرایی منطقه آزاد مازندران منصوب کرده است. اگرچه کمتر کسی فولادی را می‌شناسد اما با عقبه و دیدگاه‌های به خصوص اقتصادی عبدالملکی به خوبی آشناست، دیدگاه‌هایی که بارها برای وی حاشیه‌ساز نیز شده است.عبدالملکی در حالی دست به چنین انتصابی زده است که امروز بسیاری از متخصصان حوزه مناطق آزاد از گود خارج شده‌اند و کمترین همکاری را با دولت ندارند و نسبت به عملکرد این مناطق انتقاد دارند.

این جنس انتصاب‌ها در مناطق آزاد، تبعیض را تئوریزه کرده و آتش به اعتماد مردم به ویژه کارشناسان مناطق آزاد می‌زند، انتصابی که مشخص نیست بر چه مبنا و شاخصه علمی صورت گرفته است. گویی مناطق آزاد جایی برای دورهمی اخراجی‌های دولت است.

حجت الاسلام مجیدرضا فولادی در حالی سکان هدایت منطقه آزاد مازندران را بر عهده گرفته است که رزومه‌ مشخصی از او در دسترس نیست و فقط می‌دانیم اقتصادی‌ترین بخش رزومه وی، فارغ التحصیلی در رشته مهندسی کشاورزی دامپروری در مقطع کارشناسی است. حال این رزومه چه نسبتی با مدیریت منطقه آزاد مازندران دارد، مشخص نیست و حجت الله عبدالملکی بابت این انتصاب باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.

در ادامه نگاهی به تحصیلات و سابقه کاری این روحانی به اصطلاح متخصص در حوزه مناطق آزاد خواهیم داشت.

پشت پرده عزل فولادی از نهاد ریاست‌ جمهوری!

پیش از اینکه مجیدرضا فولادی، در ابتدای آبان ماه ۱۴۰۲ کلید منطقه آزاد مازندران را به لطف حجت الله عبدالملکی، دبیر پرحاشیه شورای عالی مناطق آزاد کشور به دست بیاورد، کمتر از یک سال قبل، از مدیرکلی بازرسی، نظارت و ارزیابی عملکرد نهاد ریاست جمهوری برکنار شد. این برکناری به دلایل نامعلومی که هیچگاه افشا نشد، اتفاق افتاد و به سرعت امیر رنجی سرپرستی اداره کل بازرسی، نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفت. این در حالی است که فولادی در این سمت بیشتر از یک سال ماندگار نبود و برکنار شد.

حجت الاسلام فولادی در انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه ساری و میاندورود کاندیدا شده بود که رأی نیاورد.نگاهی به کارنامه کاری این روحانی نزدیک به محمود احمدی نژاد نشان می‌دهد وی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد حضوری پررنگ داشت؛ به طوری که در سال ۱۳۸۵ به عنوان معاون اداره کل سفر‌های استانی منصوب شد. در ادامه نیز در سال ۱۳۹۱ به عنوان مدیر هماهنگی قوای سه گانه در ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری منصوب و فعالیت پررنگ داشت.

همچنین در همان سال به عنوان بازرس اداره کل بازرسی و نظارت و ارزیابی عملکرد منصوب شد و تا سال ۱۳۹۴ در این سمت ادامه فعالیت داد.بعد از اتمام دولت محمود احمدی نژاد و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به دلیل همسو نبودن نگرش، تفکرات، اهداف و برنامه‌ها، او از این مناصب کنار رفت و در سال ۱۳۹۴ به عنوان مدیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مأمور به خدمت شد. همچنین در سال ۱۳۹۶ دبیر ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در استان مازندران بود.

تعطیلی مناطق آزاد با ورود مدیران غیرمتخصص

حجت الله عبدالملکی در شرایطی منطقه آزاد مهمی همچون مازندران که سه بندر مهم شمال از جمله امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار را دربرمی گیرد را به دست یک روحانی می‌سپارد که به اسم «مدیر جهادی و انقلابی» وارد حوزه مناطق آزاد شده در حالی که هیچ تخصصی از لجستیک، مناطق آزاد و به ویژه بندر ندارد.

در میان سابقه تحصیلی این روحانی نیز اسمی از مناطق آزاد به چشم نمی‌خورد، زیرا وی فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی دامپروری (مقطع کارشناسی) از دانشگاه آزاد قائمشهر است و در کنار آن، تحصیلات حوزوی در مدرسه علمیه معصومیه قم دارد. همچنین فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل از دانشگاه گیلان است.اما نکته جالب در رزومه این روحانی، صاحب امتیازی باشگاه فوتبال شهدای ماکران (قهرمان لیگ برتر مازندران) است.سوالی که در پایان دبیر شورای عالی مناطق آزاد باید پاسخ دهند این است که «مهندسی کشاورزی و دامپروری را چه به مدیریت منطقه آزاد؟»

منطقه آزاد مازندران مجیدرضا فولادی