برگزیده ها
۱۴ درصد از داوطلبان مجلس عدم تأیید و ۱۴ درصد هم عدم احراز شده‌اند

از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفری که در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند، ۱۴ درصد عدم تأیید و ۱۴ درصد هم عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

مازندمجلس: محمدتقی شاهچراغی با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: امروز آخرین مهلت ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری است. از فردا به مدت چهار روز داوطلبان که عدم تأیید یا احراز صلاحیت از هیأت اجرایی گرفته‌اند می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت کشور اعتراض خود را ثبت کنند.

وی افزود: داوطلبانی که مایل هستند دلایل عدم تأیید یا احراز را داشته باشند با مراجعه حضوری خودشان می‌توانند دلایل عدم تأیید یا احراز را دریافت کنند.

معاون سیاسی وزارت کشور یادآور شد: از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفری که در انتخابات مجلس شورای اسلامی اسامی آنان به هیئت‌های اجرایی داده شده است ۱۴ درصد عدم تأیید گرفته‌اند و ۱۴ درصد هم عدم احراز و ۳۰ درصد از این میزان (عدم تأیید و عدم احراز) مدارک کافی ارائه ندادند.

شاهچراغی افزود: اصرار وزارت کشور و ستاد انتخابات بر رعایت مر قانون است و ما هیچ دخالتی هم در روند تأیید یا احراز صلاحیت داوطلبان نداریم. آنانی که عدم تأیید و احراز خورده‌اند هم می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص هیأت‌های اجرایی گفت: برابر قانون هیأت‌های اجرایی از بین معتمدینی که به هیأت نظارت معرفی شدند و تأیید شدند ،۳۰ نفر جلسه گذاشته و هشت نفر به عنوان معتمد انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: معتمدین، شخصیت‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و حقوقی محلی هستند که به همراه شخصیت اداری یعنی فرماندار، رئیس دادگستری استان و نماینده ثبت احوال ۱۱, نفر هیأت اجرایی را تشکیل می‌دهند. آنها در بررسی صلاحیت‌ها مستقل عمل کرده و رأی گیری می‌کنند و با اکثریت آرا به تأیید یا عدم تأیید یا عدم احراز رأی می‌دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: برابر قانون ما در ستاد انتخابات کشور در تصمیمات هیأت‌های اجرایی اثباتا یا نفیا دخالتی نداریم. ضمن آنکه برای داوطلبان رد صلاحیت نداریم بلکه عدم تأیید یا عدم احراز صورت می‌گیرد.

شاهچراغی با ذکر آماری بیان داشت: از مجموع ۲۴۹۸۲ داوطلبی که اسامی آنها به هیأت‌های اجرایی داده شده است، هیأت‌های اجرایی برابر استعلام از پنج مرجع استعلام شونده گرفته شده است یعنی ثبت احوال، دستگاه قضائی، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و فراجا که برابر قانون باید پاسخ دهند، اقدام کردند. ضمن آنکه هیأت‌های اجرایی خود نیز می‌توانند طبق قانون نسبت به تحقیقات محلی اقدام کنند.

وی ادامه داد: از مجموع عدد ۲۴۹۸۲، ۱۴ درصد از کسانی معرفی شدند عدم تأیید و ۱۴ درصد عدم احراز گرفتند. از این ۲۸ درصد نیز ۳۰ درصد دارای مدارک ناقص بودند.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه اطهار داشت: دولت جمهوری اسلامی برابر فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس جمهور و پیگیری مجدانه وزیر کشور در ستاد انتخابات با دقت همه امور قانون را اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم در ادامه مسیر افراد شایسته برای انتخابات آماده شوند. ستاد انتخابات کشور تاکید و اصرار بر اجرای مر قانون دارد.

شاه چراغی بیان کرد: دشمنان ما در خارج از مرزهای کشور به دنبال آن هستند که سلامت و رقابت در انتخابات خدشه وارد کنند.

محمدتقی شاهچراغی انتخابات ردصلاحیت هیئت اجرایی