برگزیده ها
قطار انتخابات خبرگان در ایستگاه اول/ دوئلی که انجام نمی‌گیرد/ یادگار امام نیامد

تاکنون ۶۱ درصد ثبت‌نام‌کنندگان سابقه حضور و داوطلبی انتخابات قبلی مجلس خبرگان رهبری را داشته و ۳۹ درصد برای اولین بار ثبت نام کرده‌اند. ۵۴ نفر از مجموع داوطلبان، عضو دوره کنونی مجلس خبرگان رهبری‌اند

مازندمجلس: با پایان یافتن آخرین روز از روند ثبت نام حضوری انتخابات مجلس خبرگان رهبری، که بنا است در ۱۱ اسفندماه همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود، تا حدودی می‌توانیم با چهره‌ مجلس خبرگان آینده آشنا شویم. باتوجه به اینکه بسیاری از چهره‌ها در این انتخابات تکراری هستند ولی این دلیل نمی‌شود که بگوییم این انتخابات کم اهمیت‌تر از سایر رویدادها است. این مجلس متشکل از فقیه‌های «واجد شرایط» است که بر اساس «اصل ۱۰۷» قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسوولیت تعیین، عزل و نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد و این موضورد اهمیت آن را دوچندان می‌کند. بنابر قانون جدید انتخابات از این پس قرار است، انتخابات مجلس خبرگان دارای ستادی جداگانه باشد و همچنین تفاوت‌هایی نیز به دیگر انتخابات دارد به‌عنوان مثال نامزدهای آن نیازی به پیش ثبت نام ندارند. باتوجه به اینکه رهبر انقلاب با اشاره به مشارکت، امنیت، شفافیت و رقابت چهار ضلعی انتخابات را مشخص کردند اما به‌نظر می رسد رقابت یکی از کمبودهای انتخابات خبرگان است زیرا در دوره پیشین که در سال ۹۴ برگزار شد در چهار حوزه، تنها یک داوطلب معرفی شده بود که همان کاندیدا به‌خودی خود وارد مجلس خبرگان خواهد شد.  تاکنون ۶۱ درصد ثبت‌نام‌کنندگان سابقه حضور و داوطلبی انتخابات قبلی مجلس خبرگان رهبری را داشته و ۳۹ درصد برای اولین بار ثبت نام کرده‌اند. ۵۴ نفر از مجموع داوطلبان، عضو دوره کنونی مجلس خبرگان رهبری‌اند و ۵۲ درصد هم سابقه ایثارگری دارند.

آخرین آمار ثبت‌نامی‌ها

ثبت نام از داوطلبان این انتخابت از روز ۱۴ آبان آغاز و امروز ۲۰ آبان ساعت ۱۸ به پایان رسید. تا ظهر روز پایانی ثبت نام‌ها، ۳۶۰ داوطلب برای این انتخابت نام نویسی کرده بودند. نام نویسی از داوطلبان در سراسر فرمانداری های کشور و ستاد انتخابات کشور انجام شد.

لیست مشترک در انتخابات خبرگان

«غلامرضا مصباحی‌مقدم»، عضو جامعه روحانیت مبارز، در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات مجلس خبرگان به عنوان داوطلب ثبت‌ نام می‌کنید؟ گفت: «بله بنا دارم در انتخابات مجلس خبرگان داوطلب شوم‌. این عضو جامعه روحانیت مبارز در واکنش به اینکه اظهارات درباره چند دستگی میان اصول‌گرایان برای انتخابات مجلس خبرگان تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است، تصریح کرد: بنده نمی‌دانم چه کسی این حرف را مطرح کرده است. واقعیت امر این است که اصلاً چند دستگی وجود ندارد و قرار این است که جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشترکا لیستی را در سراسر کشور منتشر کنند.» مصباحی مقدم در پاسخ به اینکه بنابراین در بحث انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شورای وحدت یا ائتلاف ورود پیدا نمی‌کنند، ادامه داد: «انتخابات مجلس خبرگان ارتباطی به شورای وحدت یا شورای ائتلاف ندارد چرا که حوزه کاری آنها مجلس است.»

دوئلی که انجام نمی‌گیرد

پیش از اینکه روند ثبت‌نام‌های مجلس خبرگان آغاز شود بسیاری از رقابت جذاب بین «حسن روحانی» و «ابراهیم رییسی» صحبت می‌کردند. البته این دوئل تنها زمانی محقق می‌شد که رییس جمهور در حوزه انتخابیه تهران نام نویسی می‌کرد. بر اساس خبرهای منتشر شده روحانی، رییس جمهوری دولت‌های یازدهم و دوازدهم و نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری، با حضور در ستاد انتخابات کاندیداتوری خود در ششمین دوره این انتخابات را ثبت کرد. لازم به ذکر است که او در ادوار سوم، چهارم و پنجم عضو مجلس خبرگان رهبری بوده است و همچنین شانس حضورش در دوره ششم هم بسیار زیاد است. در همین مورد روز گذشته حجت الاسلام‌ «حسین بابایی» به نمایندگی از رییس جمهور با حضور در ستاد انتخابات کشور از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی، داوطلبی رییسی در ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری را ثبت کرد. رییسی هم اکنون نایب‌رییس اول مجلس خبرگان رهبری محسوب می‌‌شود و همچنین سابقه دو دوره نمایندگی خبرگان از حوزه خراسان جنوبی را در کارنامه دارد.

غیبت یادگار امام

باتوجه به اینکه بسیاری از گمانه‌زنی‌ها از حضور «حسن خمینی» یادگار امام برای حضور در رقابت‌های مجلس خبرگان خبر می‌دادند ولی باتوجه به اینکه او در دوره پنجم پس از ثبت‌نام با رد صلاحیت روبه‌رو شد تصمیم به حضور و رد صلاحیت مجدد را نگرفت.

برخی از ثبت‌نامی‌ها در روز آخر

در روز آخر شاهد حضور برخی از چهره‌ها مانند «محسن اسماعیلی»، عضو پیشین حقوقدان شورای نگهبان، حجت‌الاسلام والمسلمین «مصطفی رستمی»، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام «هادی صادقی»، رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، حجت الاسلام «سید ابوالحسن حسن‌زاده» امام جمعه موقت اهواز، حجت‌الاسلام «ابراهیم کلانتری»، تولیت آستان شاهچراغ، ماموستا «عبدالسلام کریمی»، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام، مذاهب و اقلیت‌های دینی، حجت‌الاسلام «محسن رهامی»، نماینده ادوار اول ‌و دوم مجلس شورای اسلامی،  «احمد مرتضوی‌مقدم»، مشاور کنونی رییس قوه قضائیه و رییس پیشین دیوان عالی کشور، حجت الاسلام و المسلمین «محمدعلی آل‌هاشم»، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز ثبت نام کردند.

انتخابات خبرگان روحانی رئیسی حسن خمینی