برگزیده ها
 پیش به سوی مجلس خالص، خالص

واکنش‌ها به ردصلاحیت‌ها

مازندمجلس: طی ماه‌های گذشته از قاطبه مقامات سیاسی کشور گرفته تا نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی نسبت به اهمیت انتخابات مجلس دوازدهم که مهم‌ترین فرآیند سیاسی سالجاری است اشاره کرده و اهمیت آن را به جهات مختلفی متذکر شده‌ و خواستار حضور همه جریانات سیاسی و جامعه برای مشارکت فعال و بالا در انتخابات شدند.

اما بر خلاف گفته‌ها آنچه در عمل ثابت شد این مهم بوده که برای برخی نه تنها مشارکت مهم نیست بلکه صرفا به‌دنبال اهدافی هستند که از پیش تعیین شده  است. درست مثل انتخابات مجلس یازدهم؛ اما با یک تفاوت آن هم اینکه در مجلس یازدهم کاندیداها با فیلتر شورای نگهبان روبه رو بودند و حذف شدند؛ اما در این دوره نگذاشتند که کار به مرحله دوم برسد و به عبارت بهتر هیأت‌های اجرایی شورای نگهبان را خسته نکردند و در همان مرحله نخست برخی از کاندیداها را رد کردند تا به نحوی کار را برای شورای نگهبان در جهت احراز صلاحیت‌ها راحت‌تر کنند.

برخلاف خوش‌بینی‌های مرسوم که گفته می‌شد مجموعه حاکمیت فضای را به نحوی باز خواهند کرد که همه جریان‌های سیاسی و افکار بتوانند در انتخابات به رقابت بپردازند و تنور انتخابات را داغ کنند؛ شرایط عملکردی هیأت‌های اجرایی به گونه‌ای بوده که حتی عده‌ای از مجلس انقلابی یازدهم را نیز رد کرده‌اند تا نشان دهند در مجلس آینده حتی نباید یک نماینده منتقد وجود داشته باشد و همه باید از دولت حمایت کنند. اگر به ردصلاحیت شدگان مجلس یازدهم نظری بیفکنیم دیگر مشخص خواهد شد که وضعیت چهره‌های سیاسی که کاندیدا شد‌ه‌اند چگونه است.

مسعود پزشکیان، جلال محمودزاده، احمد علیرضابیگی، سیدناصر موسوی لارگانی، احمد رسولی‌نژاد، جلیل رحیمی جهان‌آبادی و غلامرضا نوری‌قزلجه، نمایندگان منتقدی بودند که به‌دلایل مختلف؛ اما به واقع به جهت مخالفت با دولت در حوزه‌های متفاوت ردصلاحیت شده‌اند. به بیان ساده‌تر دولت درصدد است مجلس همراه با خود را روی کار بیاورد.

اتفاقا چه بهتر می‌شد که از ابتدا تکلیف کسانی‌که قصد کاندیداتوری داشتند را روشن می‌کردند و صراحتا می‌گفتند که فقط عده‌ای از افراد آن هم از یک جریان خاص حق کاندیداتوری دارند و غیر از این همه را ردصلاحیت خواهیم کرد. دیگر نیازی هم به پیش‌ثبت‌نام و سایر مسائل نبود. پیش از این نیز گفته بودیم که قبل از شورای نگهبان جریان پایداری و شریانی با نفوذ در هیأت‌های اجرایی درصدد پیشبرد اهداف و منویات خود هستند؛ صدق این گفتار طی روزهای اخیر با ردصلاحیت‌های انجام شده مشخص شد.

لاریجانی به هدف زده بود

اوایل سالجاری بود که علی لاریجانی کهنه‌کار سیاست ایران در گفت‌وگویی پرده از برخی جریانات با واژه‌های جدید و اختصاصی برداشت. «جریان خالص‌ساز» و «انقلابی کاسب‌کار» واژه‌هایی بودند که علی لاریجانی با علم به کنشگری و تاثیر این جریانات آنها را مطرح کرد که اتفاقا طی ماه‌های اخیر نیز بسیار مورد استقبال چهره‌های سیاسی قرار گرفت و نوع عملکردها این جریانات نیز نشان داد که لاریجانی دقیقا به هدف زده است. اما شاید نقطه عطف پیش‌بینی علی لاریجانی را بتوان در همین انتخابات مجلس و ردصلاحیت‌ها دید که جریان خالص‌ساز «پایداری» عجیبی بر ردصلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب، معتدل و حتی اصولگرای میانه‌رو داشته است. چنانکه روز گذشته نیز این رویکرد ادامه داشت و چهره‌های مطرحی چون علی مطهری، کامبیز مهدی‌زاده(داماد حسن روحانی)، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و محمدرضا خباز نیز از سوی هیأت‌های اجرایی ردصلاحیت شدند. حتی چهره‌ای مثل حمید رسایی نیز از عدم احراز صلاحیت خود خبر داده است.  

واکنش‌ها به ردصلاحیت‌ها

ردصلاحیت‌های حاشیه‌ساز  باعث بروز واکنش‌های مختلفی شد. چنانکه محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ایکس نوشت: «چه خوب شد آدم‌های معروف برای انتخابات ثبت‌نام نکردند. با ردصلاحیت خیلی‌ها و به‌خصوص دکتر پزشکیان دیدید حرف آن خانم درست بود که مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست.» همچنین حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور سابق نیز در ایکس نوشت: رسیدن از مجلس انقلابی به مجلس انقلابی‌تر دور و دشوار نیست. یک جبهه جدید، یک همایش جدید، یک نام اختصاری جدید، چند چهره صف اولی، چند صد عاشق خدمت اولی و چند میلیون رأی اولی.» علی ربیعی، سخنگوی دولت ‌دوازدهم نیز نوشت: ای کاش رک و راست گفته شود دیگران نیایند و بندی گذاشته شود که «ما نمی‌خواهیم دیگران باشند.»

بنای لیست دادن در انتخابات ندارم

طی چند وقت گذشته بسیار در خصوص احتمال ائتلاف اعتدالیون با اصلاح‌طلبان و میانه‌روها  سخن به میان آمده بود و  گمانه‌هایی از ارائه لیست احتمالی از سوی حسن روحانی مطرح می‌شد که رئیس‌جمهور پیشین در گفت‌وگویی تاکید کرد:  درباره انتخابات مجلس برنامه خاصی برای لیست ندارم ولی همواره احزابی که با من در این یکی- دو ماه گذشته مشورت کردند، همواره بر ترغیب مردم سخن گفتم تا در انتخابات مجلس شرکت کنند و درباره مجلس خبرگان فعال باشند.

انتخابات مجلس خالص سازی