برگزیده ها
 روحانی – رئیسی در انتخابات خبرگان

روحانی: حاضرید آینده فرزندان‌تان را به اقلیتی مدعی اکثریت واگذار کنید؟

مازندمجلس: انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با مرحله نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۸۸ عضو مجلس خبرگان رهبری برای یک دوره هشت ساله برگزار خواهد شد.

در طی مدت اعلام شده، چهره‌های مشهور برای رقابت در آن انتخابات نام‌نویسی کردند به‌ویژه در روز آخر که دیروز بود! سیدابراهیم رئیسی و حسن روحانی برای رقابت در انتخابات مجلس خبرگان در یک روز ثبت‌نام کردند.

رئیسی ثبت‌نام کرد

حجت‌الاسلام بابایی روز شنبه با حضور در ستاد انتخابات کشور به نمایندگی از ابراهیم رئیسی برای این دور از انتخابات خبرگان نام‌نویسی کرد. رئیسی سابقه عضویت در دوره‌های چهارم و پنجم خبرگان رهبری را دارد و در دور پنجم نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری است. رئیسی در هر دو دوره از حوزه انتخابیه خراسان‌جنوبی ثبت‌نام کرده است.

حسن روحانی هم دیروز ثبت‌نام کرد. او هم اکنون هم عضو مجلس خبرگان است. حسن روحانی پس از ثبت‌نام در انتخابات خبرگان، بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن خواستار عبور از دو گانه «خانه» و «خیابان» شده است. دراین بیانیه آمده است: «به نام خداوند عالم و عادل و عزیز؛ ملت شریف ایران و شهروندان عزیز استان تهران. 

خدمت یکایک شما سلام عرض می‌کنم و سپاسگزار مهربانی‌ها و قدرشناس بردباری‌هایتان هستم. بار دیگر در آستانه انتخابات مجلس خبرگان قرار داریم. واقعیت این است که این مجلس مهم‌ترین نهاد انتخابی ایران برای سرنوشت‌سازترین انتخاب ملی است چرا که مطابق قانون اساسی: مقام رهبری به‌عنوان شخصیت اول کشور که دارای وظایف و اختیارات منحصر‌به‌فردی است از جمله: فرماندهی کل نیروهای مسلح، اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها، تعیین سیاست‌های کلی نظام و نصب و عزل عالی‌ترین مقامات کشور و لشکری؛ توسط همین مجلس انتخاب و تعیین می‌شود.

من به‌عنوان کسی‌که بیشترین دوران عمر خود را به‌عنوان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری خدمت کرده‌ام، همچون همه شما در مقابل این انتخاب دشوار قرار دارم که سکوت و عدم مشارکت را برگزینم یا با علم به همه محدودیت‌ها، با عمل به وظیفه حضور و ضرورت عدم فاصله از نظام، حجت را بر خود و دیگران تمام کنم. در این مهم بسیار اندیشیدم و سرانجام دیدم که نمی‌توانم در این شرایط حساس ملی و منطقه‌ای، کنج عافیت و عزلت را بر میدان انتخاب و رقابت ترجیح دهم. وظیفه خود دانستم که با ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، حرکت در مسیری سخت و ناهموار را آغاز ‌نمایم.

در ابتدای این مسیر از همه مجریان و ناظران محترم انتظار دارم که به دور از حبّ و بغض‌های جناحی و با بی‌طرفی کامل نسبت به انجام وظایف قانونی خود اقدام نمایند. عبرت از تجربیات تلخ قبلی در جفا به برخی شخصیت‌ها باید چراغ راه این دوره از انتخابات باشد. اما ادامه مسیر در دستان شماست. اگر شما هم مانند من پس از سال‌ها تجربه تلخ و شیرین به این نتیجه رسیده‌اید که «ایران» سهم مشاع ایرانیان است و یکدست‌سازی یکی از عوامل براندازی دو اصل مشروعیت و کارآمدی نظام ‌است و اگر باور دارید که ایستادگی در برابر  این رودیکردها، تلاشی ممکن برای بازگرداندن آینده به ایرانیان است، آنگاه با این انتخاب سرنوشت‌ساز روبرو خواهید بود که آیا – به‌عنوان عضوی از اکثریت واقعی جامعه - مایلید تا حد امکان در سرنوشت جمعی خود فعالانه مشارکت کنید یا اینکه تسلیم انفعال و یأس می‌شوید و آینده خود و فرزندانتان را به اقلیتی، مدعی اکثریت، واگذار می‌نمایید. ممکن است بخشی از جامعه روی بگرداند و ناامید باشد؛ اما رسالت اکثریت، بن‌بست‌شکنی است.

برای بن‌بست‌شکنی باید از دوگانه‌ خانه و خیابان فراتر رفت و به انتخاب‌های پیش‌رو اندیشید. خانه‌نشینی حتی به هنگام مظلوم واقع شدن، بازگشت به عقب است و خیابان‌گزینی حتی به وقت محق بودن، فراخواندنِ ناپایداری است. ویژگی شما مردم هوشمند، باورمندی به معجزه‌ لحظه‌های سرنوشت‌ساز و نقش‌آفرینی در نقاط عطف تاریخ است. قرار نیست که این ملت در حیاتی‌ترین تصمیمات خود سهیم نباشد. قرار نیست که عدم قطعیت، قطعی‌ترین توصیف آینده کشور باشد. رأی دادن ولو فقط به حداقل گزینه‌های مطلوب و ممکن، مطالبه‌ای مدنی با بلندترین صداست که حتی گوش‌های ناشنوا را ناگزیر از شنیدن می‌کند.»

تلاش برای تخریب روحانی

برخی از حضور حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان هراس دارند یکی از موضوعاتی که سبب هراس دلواپسان شده، ایفای نقش آیت‌ا... هاشمی از سوی او در مجلس خبرگان است. در نبود آیت‌ا... هاشمی این سوال مطرح است که چه شخصیتی قرار است به سازماندهی کاندیداهای جریان اعتدالی بپردازد. بسیاری از حسن روحانی برای حضور در این جایگاه نام می‌برند. او در انتخابات مجلس خبرگان گذشته در کنار هاشمی بود و در شکل‌گیری لیست یاران اعتدال نقش پررنگی داشت.

هراس دلواپسان از کاندیداتوری روحانی در رسانه‌هایشان مشخص است مانند «جوان» که نوشته بود: «از برخی چهره‌هایی که پیش از این و در موارد مختلف هم حاشیه‌آفرینی داشتند، خبر‌هایی به گوش می‌رسد که گویا باز هم قصد حاشیه‌آفرینی و مشخصا هزینه از نظام برای خود را دارند، از جمله در حالی‌که یک روزنامه سه روز پیش خبر از تصمیم حسن روحانی برای کاندیداتوری داده بود تا بتواند علمای نزدیک به خود را ذیل خود گرد آورد، انصاف‌نیوز از قول یک چهره نزدیک به روحانی نوشته است: «آقای روحانی هنگامی کاندیدا خواهد شد که از سوی نظام برای حضور او چراغ سبزی داده شود و همین‌طور مطمئن باشد که کاندیداتوری‌اش از سوی جامعه نیز با استقبال مواجه خواهد شد. در غیر این صورت او کاندیدا نخواهد شد. تعبیر چراغ سبز دو برگ برنده احتمالی را در خود دارد که روحانی شاید تصور می‌کند آن‌ها را به دست خواهد آورد؛ اول اینکه یعنی روحانی تا این حد هماهنگ با نظام است که بدون چراغ سبز نظام کاندیدا هم نمی‌شود، دوم اینکه او که می‌خواهد کاندیدا شود، اما حالا کاندیداتوری‌اش را موافقت نظام با خودش جا می‌زند! از سویی عبارت «همین طور مطمئن باشد که کاندیداتوری‌اش از سوی جامعه نیز با استقبال مواجه خواهد شد» نشان می‌دهد که او نگران رأی‌نیاوردن در انتخابات است. البته با عملکرد او در دولت این نگرانی طبیعی است!»

 چرا یادگار امام نیامد؟

 برخی در انتظار کاندیداتوری آیت‌ا... سیدحسن خمینی هم بودند اما او نیامد. به‌طور حتم عدم احراز صلاحیت یادگار امام در انتخابات خبرگان 94 نقش عمده‌ای در تصمیم او دارد. در آن مقطع آیت‌ا... هاشمی در اعتراض به این موضوع گفته بود: «صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی(ره) است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ »

روحانی رئیسی خبرگان