برگزیده ها
آقایان تازه کار هستند و نمی‌دانند کشور به تفاهم جمعی نیاز دارد/ هیئت‌های اجرایی تحت تاثیر حب‌وبغض‌ها تصمیم می‌گیرند

دولت به دنبال انتخابات پرشور نیست

مازندمجلس: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، درحالیکه طیف ها و فعالان سیاسی منتظر بودند تا ببینند شورای نگهبان با چه رویکردی به بررسی صلاحیت ها ورود می کند، عملکرد هیات های اجرایی در ردصلاحیت کاندیداها شوکه کننده بود.

از ردصلاحیت پزشکیان و علی مطهری تا ردنشدن موسوی لارگانی و نوری قزلجه و ...از گیت هیات های اجرایی خبرهایی بود که طی دو روز گذشته منتشر شد و نگاه ها را به سمت دولت چرخاند و ابهاماتی را درباره نگاه دولت به مساله مهم مشارکت زایی در انتخابات ایجاد کرد.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل پیشین حزب کارگزاران با اشاره به نحوه احراز صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های اجرایی معتقد است که پیام دولت از قبال ردصلاحیت‌ها حاکی از آن است که رئیسی به دنبال برگزاری انتخابات پر شور نیست.

وی که با خبرگزاری خبرآنلاین گفتگو کرده، تاکید می کند هیئت اجرایی مربوط به دولت است که آنها هم تحت تأثیر گزارشات و حب و بغض‌ها قرار می‌گیرد لذا باید نظر نهایی شورای نگهبان را مشاهده کرد.

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی را در ادامه می‌خوانید:

آقای کرباسچی! با نتایج اعلام شده طی دو روز اخیر از سوی هیات های اجرایی، مشخص شد صلاحیت برخی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم خصوصا با گرایش میانه رو و اصلاح طلبی توسط هیئت اجرایی رد شد، اتفاقی که بیشتر از سوی شورای نگهبان انتظار می رفت و پیش بینی ها به سمت هیات اجرایی نبود، ارزیابی شما چیست؟

پیش از این هم صلاحیت‌ها توسط هیئت اجرایی رد می‌شد و کم و زیاد داشت. نکته دیگر اینکه هنوز آمار ردصلاحیت‌شدگان در انتخابات مجلس دوازدهم اعلام نشده است.

همزمان با اعلام نتیجه احراز صلاحیت‌ها نام تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس به چشم می‌خورد، با مشاهده اسامی مذکور این سوال شکل می‌گیرد چگونه امکان دارد صلاحیت نماینده‌ای که در حال حاضر در مجلس حضور دارد و دسترسی او برای تصمیم‌گیری باز است، رد شود؟

این امر در همه دوره‌ها بوده به این ترتیب که در هر دوره‌ای تعدادی از نمایندگان تایید صلاحیت شدند و بعداز آن تایید صلاحیت نشدند، باید صبور بود و مشاهده کرد که شورای نگهبان چه می‌کند.

هیات های اجرایی تحت تاثیر حب و بغض ها تصمیم می گیرند

هیات اجرایی مربوط به دولت است و آنها هم تحت تأثیر گزارشات و حب و بغض‌ها قرار می‌گیرند لذا باید نظر نهایی شورای نگهبان را مشاهده کرد چراکه آنها صلاحیت‌ها را با توجه به پرونده‌هایی که افراد دارند، مورد بررسی قرار می‌دهند اما در مجموع سیستم دولت، هیات های اجرایی و مواردی نظیر پیش ثبت‌نام انتخابات حاکی از آن است که به دنبال برگزاری انتخابات پرشور نیستند.

آقایان تازه کار هستند و نمی‌دانند کشور به تفاهم جمعی نیاز دارد

برخی بر این باور هستند که دولت با اقداماتی نظیر پیش ثبت‌نام و ردصلاحیت‌های صورت گرفته، در انتخابات مجلس به دنبال خالص‌سازی است، تحلیل شما چیست؟

در هر صورت این قبیل ردصلاحیت کردن، برخورد سیاسی محسوب می‌شود. در شرایط فعلی هر کسی هر جایی مسئولیتی را برعهده می‌گیرد فکر می‌کند قانون است که دست دیگران را کوتاه کند و خودش همه کارها را انجام دهد.

البته مشخص شده که این اقدام اشتباه است اما هر کسی روی کار می‌آید این اشتباه را تکرار می‌کند. در حال حاضر بسیاری از آقایان تازه کار هستند ‌و نمی‌دانند کشور با یک تفاهم جمعی اداره شود و از این طریق به جایی نمی‌رسند.

انتخابات برای حضور پرشور مردم طراحی نشده است

از مجلس یازدهم تعبیر به «مجلس حداقلی» می شد، مجلس دوازدهم که این گونه استارتش زده شده، از نگاه شما چه آینده‌ای خواهد داشت؟

اگر انتخابات با شور برگزار شود و مردم در آن شرکت کنند، مجلس می‌شود مجلسی که با تعداد بالایی از آرای مردم روی کار آمده اما چنانچه کسی در انتخابات شرکت نکند مجلس پشتوانه رأی نخواهد داشت و به لحاظ قانون‌گذاری تأثیری در جامعه نخواهد داشت.

به عبارت دیگر مردم به فعالیت مجلس چندان توجه نمی‌کنند چراکه آنها نمایندگانی را قبول دارند که خودشان به آن نماینده رأی داده باشند. در هر صورت این شکل از اداره کردن کشور مفید نیست. البته آقایان تجربه کنند و ببینند به کجا می‌رسند. در مجموع انتخابات به نحوی طراحی نشده که مردم با شور، اشتیاق و هیجان شرکت کنند، اقداماتی که آقایان انجام دادند، نحوه برخوردها، مهلت کمی برای پیش ثبت‌نام در نظر گرفتند و مواردی از این قبیل همگی شرایط مناسبی برای انتخابات پرشور فراهم نکرده است.

پیش بینی رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها

پیش‌بینی شما از رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبین انتخابات مجلس دوازدهم چیست؟ تیغ ردصلاحیت‌ها نسبت به انتخابات گذشته تیزتر خواهد بود یا...؟

شورای نگهبان در زمینه احراز صلاحیت‌ها تجربه فراوانی دارد، منتها دیدگاه‌ها در طول زمان متفاوت بوده، به این ترتیب که گاهی شورای نگهبان سخت‌گیری‌های بیشتری کرده و گاهی اوقات بحث‌هایی مطرح شده، پیش‌بینی‌هایی شده که سخت‌گیری‌ها کمتر شود.

بنده اطلاع ندارم که شورای نگهبان در این دوره چه تصمیمی دارد، البته از انتخابات پرشور و حضور مردم گفتند که اگر اینها ملاک شورای نگهبان باشد نباید تعداد زیادی را ردصلاحیت کند اما چنانچه انتخابات پر شور تنها در مرحله گفتار باشد و به مرحله عمل نرسد، همان شرایط گذشته تکرار می‌شود.

غلامحسین کرباسچی هیئت اجرایی انتخابات