برگزیده ها
قیف رای/ 7 گام ضروری نامزدهای انتخابات برای کسب رای

همه کسانی که پیام‌ها و تبلیغات انتخاباتی شما را می‌ببینند واجد شرایط رای‌دادن نیستند و همه کسانی که واجد شرایط رای‌دادن هستند الزاما در انتخابات شرکت نمی‌کنند و همه کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند الزاما به شما رای نمی‌دهند لذا استوانه جذب رای به شکل قیف می‌باشد.

مازندمجلس: مراحلی که رای‌دهندگان از آشنایی با کاندیدا تا رای‌دادن به نامزد و تبدیل شدن به حامیان وفادار را طی می‌کنند، قیف رای گویند.

قیف رای از آشنایی واجدین شرایط رای‌دادن شروع شده و تا تبدیل شدن به یک رای‌دهنده و حتی بعد از انتخابات نیز ادامه دارد.

به کمک این شیوه می‌توانید رای‌دهندگان واقعی خود را از بین واجدین شرایط رای‌دادن جدا کنید رای‌دهندگان به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • واجدین شرایط رای دادن
  • شرکت کنندگان در انتخابات
  • کسانی که به شما رای می‌دهند

چرا قیف رای؟

چون همه کسانی که پیام‌ها و تبلیغات انتخاباتی شما را می‌ببینند واجد شرایط رای‌دادن نیستند و همه کسانی که واجد شرایط رای‌دادن هستند الزاما در انتخابات شرکت نمی‌کنند و همه کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند الزاما به شما رای نمی‌دهند لذا استوانه جذب رای به شکل قیف می‌باشد.

هفت مرحله قیف رای؛

1- «مرحله آگاهی» (Awareness Phase)

2- «مرحله توجه و ایجاد علاقه» (Interest Phase)

3- «مرحله ارزیابی» (Evaluation Phase)

4- «مرحله تصمیم‌گیری» (Decision Phase)

5- «مرحله خرید» (Purchase Phase)

6- «مرحله تجدید ارزیابی» (Reevaluation Phase)

7- «مرحله خرید مجدد» (Repurchase Phase)

1. آگاهی: فرآیند رای‌دهی رای‌دهندگان با شناخت نیازهای خود آغاز می‌شود و رای‌دهندگان پس از آنکه نیازهای خود را شناختند با جستجوی اطلاعات و کسب اطلاعات بیشتر، آگاهی و دانش خود را نسبت به نامزدها افزایش می‌دهند.

در مرحله معرفی و اطلاع‌رسانی، هیچ کاندیدایی نمی‌تواند رایی را کسب کند چرا‌که رای‌دهندگان هیچ آگاهی از آن ندارند. شما باید در رای‌دهندگان آگاهی ایجاد کنید به این معنا که آنها را از حضور خود آگاه کنید و خودتان را به آنها معرفی کنید.

معمولا کسانی که برای اولین با نامزد انتخابات می‌شوند به این مرحله بیشتر نیاز دارند و معرفی، پیش‌نیاز همه مراحل بعدی خواهد بود.

2. علاقه‌مندی: پس از آنکه رای‌دهندگان از حضورتان آگاه شدند می‌بایست با تبلیغات موثر، مزایای خود را به آن‌ها بگویید. لازم است رای‌دهندگان بدانند که شما قرار است چه گرهی از مشکلاتشان باز کنید تا به خدماتتان علاقمند شوند.

3. ارزیابی: در این مرحله رای‌دهندگانی که به حضور و خدماتتان احساس نیاز می‌کنند شروع به ارزیابی شما می‌کنند، بنابراین باید زمینه برای ارزیابی فراهم باشد که این کار را هم به کمک تبلیغات موثر می‌توانید انجام دهید، سعی کنید برتری‌های خود نسبت به رقبا را، برای سنجش به رای‌دهندگان عرضه دارید.

4. تصمیم‌گیری: در این مرحله هنوز هم رای‌دهنگان مرددند که آیا به شما رای بدهند یا نه؟ شما باید تمام اطلاعات لازم در مورد خود را در اختیار آنها قرار دهید تا هیچ جای مبهمی باقی نماند و رای‌دهندگان برای یافتن پاسخ سوالاتش به سراغ رقبای شما نرود.

5. اقدام به رای: مهمترین مرحله در قیف رای، همین مرحله اقدام به انتخاب و رای‌دادن است! افرادی که به این مرحله رسیده‌اند تصمیم خود را برای رای‌دادن گرفته‌اند، اما هنوز تردید دارند، برای آنکه آنها را مصمم به رای‌دادن کنید باید ضربه نهایی را بزنید و با یک پیشنهاد هوشمندانه رای‌دهندگان را مصمم به انتخاب خود کنید.

6. تجدید ارزیابی پس از انتخابات: رای‌دهندگان پس از انتخابات نیز در صورت پیروزی نامزد متبوعشان انتظارات خود را با عملکرد نامزد پیروز مقایسه می‌کنند.

مقایسه وعده‌های شما با عملکرد شما، اگر عملکرد نامزد پیروز و نماینده متصدی کمتر از سطح انتظار باشد رای‌دهندگان ناراضی و ناراحت خواهند شد و اگر در سطح انتظار باشد رای‌دهندگان راضی خواهند بود و اگر فراتر از سطح انتظار باشد، مسرور و مشعوف می‌شوند.

رضایت رای‌دهندگان کلید برقراری رابطه‌ی رای‌ساز با جامعه هدف، حفظ و افزایش حامیان است.

لذا نامزدها باید مرتبا میزان رضایت رای‌دهندگان از خود را پیش از انتخابات و میزان رضایت عموم مردم از خود را در پس از انتخابات ارزیابی و اندازه‌گیری کنند.

7. تبدیل شدن به حامیان وفادار و انجام رای مجدد: تداوم یک برندسیاسی به داشتن حامیان وفادارش وابسته است و برای اینکه یک رای‌دهنده وفادار بماند، لازم است تا خدمات پس از انتخابات، تحققق وعده‌های انتخاباتی، یا پاسخ به سوالات، را به بهترین شکل انجام دهید.

قیف رای تبلیغات سیاسی بازاریابی سیاسی انتخابات رحمت عزیزی