برگزیده ها
رایزنی انتخاباتی قالیباف برای نمایندگان/ ابلاغیه انتخاباتی وزیر کشور به استانداران

حدود ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم در پیش‌ثبت‌نام شرکت کردند و بر اساس خبرها حداقل ۲۴نماینده مجلس یازدهم از سوی هیات اجرایی رد صلاحیت شدند.

مازندمجلس: علی رضایی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» خبر داد که روز شنبه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با وزیر کشور صحبت کرده و ظاهرا به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده که بند مربوط به ورود و دخالت نمایندگان در انتصابات دولتی را مانعی برای تایید صلاحیت‌ها نکنند. چراکه هیات‌های اجرایی با توسل به این بند، تعدادی از نمایندگانی را که حرمت و محبوبیت دارند، رد صلاحیت کرده‌اند. به باور این نماینده، این رفتار هیات‌های اجرایی باعث کاهش مشارکت می‌شود. 

آن‌طور که مسوولان وزارت کشور اعلام کردند حدود ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم در پیش‌ثبت‌نام شرکت کردند و بر اساس خبرها حداقل ۲۴نماینده مجلس یازدهم از سوی هیات اجرایی رد صلاحیت شدند.

بر این اساس غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده بستان‌آباد، محسن زنگنه نماینده تربت‌حیدریه، جلال محمودزاده نماینده مهاباد، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، سمیه محمودی نماینده شهرضا، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده تربت‌جام، احمد علیرضا‌بیگی نماینده تبریز، رجب رحمانی نماینده تاکستان، احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند، مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان، سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان، رحمت‌الله فیروزی‌پور نماینده نطنز، جلیل مختار نماینده آبادان، محمد خدابخشی نماینده الیگودرز، ‌الهویردی دهقانی نماینده ورزقان، اکبر احمد‌پور نماینده خواف، فاطمه مقصودی نماینده بروجرد، سیدالبرز حسینی نماینده خدابنده، علیرضا منادی‌سفیدان نماینده تبریز، مهدی فرشادان نماینده سنندج، سیدمحمد مولوی نماینده آبادان، مجتبی محفوظی نماینده آبادان، لفته احمدی‌نژاد نماینده خرمشهر، محمد کعب‌عمر نماینده شوش رد صلاحیت شدند و حسین میرزایی نماینده اصفهان هم عدم احراز صلاحیت شد. البته برخی نمایندگان حاضر به اعلام رد صلاحیت خود به دلیل ایجاد مشکل در حوزه انتخابیه خود نیستند. این در حالی است که رئیس فراکسیون مستقلین مجلس تعداد رد صلاحیت‌شدگان مجلس یازدهم را حدود ۴۰ نماینده می‌داند و برخی نمایندگان نیز تعداد را حدود ۲۵ نماینده عنوان می‌کنند. اما می‌توان گفت هنوز آمار دقیقی از تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس یازدهم وجود ندارد.

تایید تعداد زیادی توسط شورای نگهبان

غلامرضا نوری‌قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در خصوص تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس یازدهم گفت: آمار دقیق ندارم اما به نظر می‌رسد حدود ۴۰ نفر رد صلاحیت شده‌اند. او در خصوص پیش‌بینی‌اش از نوع مواجهه شورای نگهبان با رد صلاحیت‌شدگان، اظهار کرد: باتوجه به شناختی که از همکاران و کسانی‌که همکار ما نیستند دارم؛ بسیار امیدوارم که بتوانند تایید صلاحیت شوند. در حوزه انتخابیه‌ام تعداد افراد زیادی را رد صلاحیت کردند و مطمئنم خیلی از آنها افراد سالمی هستند و هیچ مشکلی ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد تعداد زیادی از رد صلاحیت‌شدگان از سوی هیات اجرایی از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند. این نماینده مجلس تصریح کرد: هر چه تعداد کاندیداها از سلایق مختلف در جمع نامزدها بیشتر باشد، مشارکت بالاتر خواهد بود. چون عقل جمعی بیشتری شرکت می‌کنند و انتخاب‌ها درست خواهد بود و در نهایت مجلس با کیفیتی خواهیم داشت.

دلیل ردصلاحیت‌ها چه بود؟

همچنین معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس اظهار کرد: آمار دقیقی از تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده ندارم، اما به نظر می‌رسد حدود ۱۸ نفر از نمایندگان کنونی رد صلاحیت شدند. او ادامه داد: در بسیاری از ادوار گاهی ما شاهد بودیم که افرادی در هیات‌های اجرایی و هیات نظارت رد شدند، اما شورای نگهبان با بررسی مجدد پرونده‌ها آنها را تایید صلاحیت کرده است. کماکان امیدوارم بسیاری از همکاران خوش فکری که به هر نحوی درهیات اجرایی رد صلاحیت شدند مانند آقایان پزشکیان، نوری‌قزلجه، رحیمی‌جهان‌آبادی، زنگنه و خانم محمودی در مراحل بعدی تایید صلاحیت شوند و بتوانند در انتخابات آینده حضور داشته باشند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هر چه زمینه‌های مشارکت مردم بیشتر شود و فضا، فضای رقابتی‌تری شود و امکان حضور نحله‌های متعدد فکری وجود داشته باشد به همان نسبت در افزایش مشارکت موثر خواهد بود. رهبر انقلاب هم در این موضوع تاکید داشتند و گفتند که مولفه اصلی باید افزایش سطح مشارکت مردم در انتخابات باشد. سعیدی یادآور شد: در خصوص برخی از نمایندگانی که رد صلاحیت شدند بعضا این شائبه وجود دارد که به دلیل نقدهایی است که به ارکان دولت داشتند رد صلاحیت شدند و نقد به دولت در تصمیم هیات اجرایی موثر بوده است. امیدواریم باتوجه به نگاهی که آقای رئیس‌جمهور به این موضوع دارند مشکل دوستان در هیات نظارت و شورای نگهبان مرتفع شود.

دخالت در انتصابات دلیل رد‌صلاحیت‌ها

علی رضایی، نماینده کنگاور و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: برخی از نمایندگان رد صلاحیت شده با وجود اینکه از سوی مراجع پنج‌گانه تایید صلاحیت شدند، اما از سوی هیات اجرایی به دلیل دخالت در انتصابات رد صلاحیت شدند. نباید این موضوع باعث رد صلاحیت شود. باید یک کارت زرد به هیات اجرایی در سراسر کشور داده شود و افرادی که رای دارند و مورد تایید مراجع پنج‌گانه هستند، تایید صلاحیت شوند. او تاکید کرد: چرا باید هیات اجرایی پایش را فراتر از گلیم دراز کند و از نماینده‌ای که تا ۶ ماه آینده نماینده است ایراد بگیرد که در انتصابات دخالت کرده است! البته مطمئنم شورای نگهبان افرادی را که به دلیل دخالت در انتصابات رد صلاحیت شدند، تایید می‌کند. اساسا هم نمایندگان در انتصابات دخالت نمی‌کنند، بلکه نظارت می‌کنند.

اینکه با استناد به این بند یک نماینده‌ای را رد صلاحیت کنند، بازتاب خوبی ندارد. این نماینده مجلس با اشاره به تاثیر اقدام هیات اجرایی در انتخابات، خاطرنشان کرد: رفتار هیات‌های اجرایی باعث بدبینی عمومی و کاهش مشارکت و بی‌اعتمادی عمومی می‌شود. برخی از کاندیداها آرای بالا و محبوبیت دارند، رد صلاحیت کاندیدای مورد نظر این افراد باعث می‌شود که آنها پای صندوق‌های رای نیایند. چرا باید با دست خودمان کاری کنیم که بخشی از مردم را از دست بدهیم. رضایی تصریح کرد: برخی می‌گویند چون این نماینده به من، فرماندار و وزیر کشور تذکر داده باید رد صلاحیت شود.

در حالی‌که قانون سه اختیار را به نماینده داده است و بر این اساس نمایندگان می‌توانند ابتدا تذکر سپس سوال از مسوولان و بعد از آن وزرا را استیضاح کنند. نباید مقام اجرایی با رفتارهای تلافی‌جویانه یک نماینده را رد صلاحیت کند. او با اشاره به گفت‌وگوی رئیس مجلس و وزیر کشور گفت: روز شنبه آقای قالیباف با وزیر کشور صحبت کرده است و وزیر کشور اعلام کرده که به استانداران سراسر کشور گفتیم بند مربوط به ورود نمایندگان در انتصابات و دخالت در انتصابات را مانعی برای تایید صلاحیت‌ها نکنید. اما با این بند، تعدادی از نمایندگانی را که حرمت و محبوبیت دارند، رد صلاحیت کردند.

هنوز برای قضاوت زود است

همچنین محمدعلی محسنی‌بندپی، نماینده نوشهر در مجلس گفت: در حال حاضر آمار دقیق و واقعی از رد صلاحیت‌شدگان نداریم. نبود یک مرجع برای اعلام تایید و رد صلاحیت‌شدگان باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود و هر رسانه‌ای عددی از رد صلاحیت‌شدگان عنوان می‌کند. در حال حاضر مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها در هیات اجرایی است و بعد از این مرحله هیات نظارت تصمیم‌گیرنده نهایی هستند. او تاکید کرد: ۵ مرجع نامزدها را از لحاظ مسائل اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، امنیتی و‌... بررسی می‌کنند و برخی گزارش‌های مردمی هم ممکن است مطرح شود. اما در حال حاضر برای قضاوت زود است. چون رد صلاحیت‌شدگان می‌توانند اعتراض کنند. در دوره‌های گذشته افراد زیادی بودند که ابتدا رد صلاحیت شدند، اما در حال حاضر در مجلس نشسته‌اند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همه ارکان نظام به دنبال این هستند که فضا را برای مشارکت حداکثری مردم آماده کنند.

قالیباف انتخابات وزارت کشور ردصلاحیت