برگزیده ها
مجلس خبرگان «جوان‌تر» می‌شود؟

در این دوره درصد افراد جوانی که برای حضور ثبت‌نام کرده‌اند بیش از سایر رده‌های سنی است

مازندمجلس: ثبت‌نام نامزدهای شرکت در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از روز ۱۴ تا ۲۰ آبان در فرمانداری‌های سراسر کشور و ستاد انتخابات کشور در تهران صورت گرفت. طبق آمار نهایی که روز گذشته منتشر شد ۵۱۰ نفر برای شرکت در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کردند. «محسن اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات گفت: «با تمهیدات انجام شده در ستاد انتخابات وزارت کشور و فرمانداری های مراکز استان های سراسر کشور ثبت نام از داوطلبان ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری طبق زمان بندی مشخص شده در قانون با موفقیت به پایان رسید و در مجموع ۵۱۰ نفر از سراسر ایران اسلامی موفق به ثبت نام قطعی شدند که ۴۸ درصد آنان برای نخستین بار در این انتخابات شرکت می‌کنند. وزارت کشور تهمیدات لازم را بر اساس قانون انجام داد و این مرحله از فرایند برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید. در این دوره قانون گذار شرط سنی حداقل ۴۰ سال را برای داوطلبان ثبت نام مجلس خبرگان رهبری لحاظ کرده بود و همچنین اصل مدرک تحصیلی سطح چهار حوزه هم به عنوان یکی از شرایط دیگر این قانون مورد تاکید قرار گرفته که در فرآیند ثبت نام مورد توجه و تاکید بوده است.»

آمارها به سمت جوانگرایی

همواره یکی از انتقادهایی که به مجلس خبرگان می‌شد سب بالای شرکت کنندگان در این انتخابات بود ولی با این وجود گویا در این دوره درصد افراد جوانی که برای حضور ثبت‌نام کرده‌اند بیش از سایر رده‌های سنی است. آماری که به‌تازکی منتشر شده است نشان می‌دهد داوطلبان ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۴ درصد ، ۵۰ تا ۶۰ سال ۳۰ درصد، ۶۰ تا ۷۰ سال ۲۶ درصد و بالای ۷۰ سال ۱۰ درصد را تشکیل می‌دهند. همچنین باید اضافه کنیم که ۵۲ درصد از داطلبان سابقه حضور در انتخابات های قبلی مجلس خبرگان رهبری  را داشته اند و ۴۸ درصد نیز برای نخستین بار هست که در جمع داوطلبان این مجلس قرار می گیرند. از میان چهره‌های شناخته شده سیاسی و اجرایی، احمد خاتمی اولین فردی بود که در روز اول ثبت نام کرد. در روز دوم آیت الله حسن عالمی، امامی کاشانی، علی حسینی اشکوری گیلانی و محسن قمی ثبت‌نام کردند. در روز سوم آیت الله رضا رمضانی گیلانی، موحدی کرمانی و سید محمود علوی ثبت نام کردند. در روز چهارم سید احمد حسینی خراسانی از اعضای فقهای شورای نگهبان، در روز پنجم غلامرضا مصباحی مقدم و علی رازینی، در روز هفتم سید ابراهیم رئیسی(حجت الاسلام حسین بابایی به نمایندگی از وی)، حسن روحانی، محسن اسماعیلی، ماموستا عبدالسلام کریمی نماینده رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب، سیدمحمدعلی آل‌هاشم، سید احمد مرتضوی مقدم رئیس پیشین دیوان عالی کشور و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و ابراهیم کلانتری تولیت آستان شاهچراغ کاندیدای این انتخابات شدند. پس از پایان مهلت ثبت‌نام، مدارک داوطلبان توسط وزارت کشور به شورای نگهبان ارسال شده و در روز ۳۰ آبان آزمون کتبی در قم برای داوطلبانی که اجتهاد آنها  پیش از این اثبات نشده است، برگزار می شود. بررسی صلاحیت داوطلبان در اختیار شورای نگهبان است. استان‌های هرمزگان، ایلام، زنجان، قزوین، قم، کردستان، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان و مازندران، ده استان برتر از نظر استقبال از این انتخابات به ازای هر کرسی در مجلس خبرگان هستند.

زمان آزمون ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری

حجت‌الاسلام «محمدجواد مهری»، مسئول آزمون علمی داوطلبان ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی با اشاره به قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: ثبت‌نام داوطلبانی که قصد حضور در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را دارند، از ۱۴ آبان ماه آغاز و تا ۲۰ آبان ماه ادامه خواهد داشت و همه افرادی که در خود، این قابلیت و توانایی را می‌بینند – به ویژه فضلا و اساتید حوزه علمیه – دعوت می‌شود تا به عنوان داوطلب، ثبت‌نام کنند.

داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا توسط نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد، می‌توانند در روزهای مذکور جمعاً به مدت ۷ روز از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۸ به فرمانداری مرکز استان و یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار، اصل کارت ملی، اصل مدرک سطح چهار حوزه و دو قطعه عکس ۶ در۴ ضمن تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی، نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند و در فرمانداری قم همانند وزارت کشور، امکان ثبت‌نام برای تمامی حوزه‌های انتخابیه فراهم شده است.»

تنها ائتلاف مطرح شده

«غلامرضا مصباحی‌مقدم»، عضو جامعه روحانیت مبارز، در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات مجلس خبرگان به عنوان داوطلب ثبت‌ نام می‌کنید؟ گفت: «بله بنا دارم در انتخابات مجلس خبرگان داوطلب شوم‌. این عضو جامعه روحانیت مبارز در واکنش به اینکه اظهارات درباره چند دستگی میان اصول‌گرایان برای انتخابات مجلس خبرگان تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است، تصریح کرد: بنده نمی‌دانم چه کسی این حرف را مطرح کرده است. واقعیت امر این است که اصلاً چند دستگی وجود ندارد و قرار این است که جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشترکاً لیستی را در سراسر کشور منتشر کنند.» مصباحی مقدم در پاسخ به اینکه بنابراین در بحث انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شورای وحدت یا ائتلاف ورود پیدا نمی‌کنند، ادامه داد: «انتخابات مجلس خبرگان ارتباطی به شورای وحدت یا شورای ائتلاف ندارد چراکه حوزه کاری آنها مجلس است.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که در حال حاضر زمزمه‌هایی درباره مطرح شدن FATF شنیده می‌شود، یادآور شد: در مورد FATF پاسخ نمی‌دهم.

انتخابات خبرگان