برگزیده ها
اما و اگرهای اولین مرحله غربالگری انتخابات

ستاد انتخابات دخالتی در تصمیم‌گیری هیات‌های اجرایی ندارد

مازندمجلس: پس از اینکه کار هیات اجرایی در اولین مرحله غربالگری انتخاباتی به پایان رسید، شاهد واکنش‌های مختلفی به این رویداد بودیم. برخی از چهره‌هایی که می‌توانستند در این انتخابات باعث افزایش مشارکت شوند تا این لحظه کنار رفتند ولی این آخرین مرحله رد صلاحیت‌ها نیست و آنها باید منتظر باشند تا قطار انتخابات به شورای نگهبان برسد و پس از آن چهره اصلی نفراتی که در انتخابات حاضر خواهند شد مشخص می‌شود. در این رابطه، برخی دولتی‌ها را متقصر می‌دانند که در این حلقه‌های نظارتی حضور دارند ولی در این باره معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات به این موضوع واکنش نشان داده است و این گمانه‌زنی‌ها را بی اساس عنوان کرده است. در همین مورد، نمانیده سابق رشت که نامش در بین رد صلاحیت‌ شده‌ها است اعتقاد دارد برای تایید صلاحیت باید به سراغ شورای نگهبان برویم. در ادامه این گزارش را می‌خوانید.

ستاد انتخابات دخالتی در تصمیم‌گیری هیات‌های اجرایی ندارد

«محمد تقی شاهچراغی»، رییس ستاد انتخابات کشور در جلسه ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به راهبردهای انتخاباتی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، مردم را برگزار کننده اصلی انتخابات عنوان کرد و در این مورد گفت: اعضای هیأت‌های اجرایی، نظارت و اعضای شعب همگی از متن جامعه و از میان مردم انتخاب شدند و ما مجریان انتخابات به عنوان هماهنگ کننده در راستای اجرای راهبردهای ابلاغی، تکمیل کننده نقش مردم در امر برگزاری انتخابات هستیم.

آمادگی ستاد انتخابات استان تهران در فرآیند برگزاری دو انتخابات پیش رو و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق و صحیح از فعالیت‌ها می‌تواند زمینه مشارکت بهتر و بیشتر مردم را فراهم نماید. نتایج بررسی احراز صلاحیت داوطلبان توسط هیأت‌های اجرایی و با استعلام از مراجع پنج‌گانه منطبق بر قانون انتخابات مصوب مجلس شورای اسلامی انجام شده است. ستاد انتخابات دخالتی در تصمیم‌گیری هیأت‌های اجرایی ندارد و بررسی اعتراض بعد از ثبت در سامانه وزارت کشور طبق زمان بندی در هیأت نظارت انجام خواهد شد. پرونده تمام داوطلبان انتخابات مجلس که از سوی هیات اجرایی شهرستان‌ها مورد تایید یا رد قرار گرفته است، به هیات نظارت استان می‌رود که پس از بررسی در هیات نظارت، برای رسیدگی نهایی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.»

این ردصلاحیت‌‎ها نهایی نیست

«ولی‌الله بیاتی»، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: «مرحله پیش ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد و مدارک و مستندات افراد مورد بررسی قرار گرفت سپس تعدادی از نامزدها به مرحله ثبت نام اصلی راه پیدا کردند.

بعد از ثبت نام اصلی داوطلبان، هیات‌های اجرایی شهرستان‌ها، از مراکز شش گانه استعلام های لازم را انجام دادند و بر اساس مستندات، صلاحیت داوطلبان را تعیین تکلیف و اعلام کردند. راه اعتراض برای این افراد باز است و می توانند مستندات خود را ارائه کنند تا در مرحله بعد هیات‌ نظارت استان بررسی کند.

اکنون پرونده همه داوطلبان چه تایید صلاحیت شده چه نشده، به هیات نظارت استان می رود و هیات نظارت استان به پرونده ها رسیدگی و موارد اعتراض نامزدها را مورد بررسی قرار می دهد. بعد از بررسی پرونده داوطلبان در هیات نظارت استان، پرونده ها به شورای نگهبان می رود که شورای نگهبان نیز مهلت دارد تا پرونده ها را بررسی و نتیجه نهایی بررسی صلاحیت ها را  اعلام کند. در این فرآیند فرصت بیشتری برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده تا بتواند با دقت بیشتری صلاحیت افراد را بررسی کند. بعد از اعلام نظر شورای نگهبان نیز افراد حق اعتراض دارند.»

با شورای نگهبان مذاکره خواهیم کرد، نه‌هیات اجرایی

«غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی»، در واکنش به ردصلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی به خبرآنلاین گفت: «نماینده ادوار مجلس در مجموع متاسفانه شاهد روند خوبی نیستیم که این موضوع از زمان تشکیل هیات‌های اجرایی آغاز شد زیرا افراد تعیین شده معتمد و شناخته شده مردم نبودند و برای اولین بار بیش از ۹۵ درصد ترکیب فکری آنها از یک تفکر تندرو هستند که وابستگی شدیدی به دولت سیزدهم دارند که در ۴ دهه پس از انقلاب بی‌سابقه است. فرمانداری‌ها به‌طور کامل هواخواهان دولت را در هیات اجرایی منصوب کردند و مبنای این هیات‌ها هم نظام و جمهوری اسلامی نیست، فقط دولت است. اما نزدیکان دولت چرا ظرفیت و طاقت حضور منتقدان را ندارد و می‌خواهد آنها را نابود و از گردونه حذف کنند؟ با این شرایط و با این حجم دشمن تراشی سال ۱۴۰۴ سال آسانی برای انتخابات نخواهد بود. این دولت هرکس که حتی نقد دلسوزانه دارد را حذف کرده است، چه نماینده چه غیر نماینده.

مردم با این اقدام و حجم ردصلاحیت ها نا امیدِ نا امید شدند و قطعا این نوع رد صلاحیت ها را از شورای نگهبان نمی بینیم و فقط از سوی دولت آقای رئیسی می بینیم و انتظار می رود که جلوی دیکتاتوری انتخاباتی دولت گرفته شود.

این روند جلوی مشارکت و رقابت مورد تاکید رهبری را گرفته و ما اکنون نگران امنیت و سلامت انتخابات که آن هم مورد تاکید رهبر انقلاب است، هستیم. رایزنی با دولتی ها که فایده ندارد اما با شورای نگهبان رایزنی خواهیم کرد.»

محمد تقی شاهچراغی هیئت اجرایی