برگزیده ها
برای تحقق مشارکت حداکثری چه باید کرد؟

لازم است در ماه‌های آینده همه مسئولان بکوشند تا محورهای چهارگانه رهبر انقلاب اسلامی درباره انتخابات پیش رو مبنی بر مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت محقق شود.

مازندمجلس: نتایج بررسی صلاحیت‌ها در مرحله هیئت‌های اجرایی روشن شد و حالا بیش از پیش مسئله مشارکت حداکثری در انتخابات به عنوان یک دغدغه اساسی مطرح است. اینکه چه باید کرد تا همه آحاد ملت نسبت به انتخابات امیدوار شوند و بکوشند تا بهترین نتیجه در انتخابت رقم بخورد.

رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط با انتخابات پیش رو چهارمحور را ترسیم کردند: مشارکت انتخاباتی، امنیت انتخاباتی، سلامت انتخاباتی و رقابت انتخاباتی. بی‌تردید اگر این چهار محور در دستور کار مسئولان قرار می‌گرفت و در ادامه قرار بگیرد انتخاباتی با کیفیت از هر لحاظ را شاهد خواهیم بود. به این معنی که اگر مشارکت حداکثری رقم بخورد نتیجه به دست‌آمده ماحصل اراده مشترک اکثریت ملت است و در این صورت حتما همراهی عمومی با مجلس آینده به ویژه در حوزه اجرای مصوبات قوه مقننه بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر مشارکت بالا همواره باعث افزایش اقتدار نظام سیاسی ایران در سطح بین‌المللی بوده است.

مسئولان اگر بتوانند مردم را قانع کنند که امنیت و سلامت انتخاباتی تأمین می‌شود و از بروز هرگونه تخلف جلوگیری می‌شود مردم هم به صورت گسترده در انتخابات شرکت می‌کنند. در این حوزه وظیفه ناظرات وزارت کشور و شورای نگهبان سنگین است. مورد آخر هم رقابت است و شاید مهم‌ترین گزاره‌ای که می‌تواند مردم را پای صندوق بیاورد همین موضوع است. وقتی همه مردم نامزدهای مورد نظر خود را در عرصه رقابت ببینند حتما پای صندوق می‌آیند؛ چه آنکه اصلا معنای انتخابات گره‌ خورده است با معنای رقابت. در این مقطع هیئت‌های اجرایی صلاحیت تعدادی از نامزدها را رد و تعداد زیادی را هم تأیید کردند و شاید بد نباشد که شورای نگهبان در تصمیم‌گیری نهایی با نگاهی موسع به بررسی صلاحیت‌ها بپردازد تا کسانی که مشکلات عمده امینیتی، قضایی و اجتماعی ندارند و در عین حال صلاحیت‌های لازم برای نمایندگی مجلس را دارند، در انتخابات شرکت کنند تا عرصه رقابتی شود.

نکته دیگر عملکرد مسئولان است؛ به ویژه عملکرد دولت. هر چه عملکرد مسئولان بهتر باشد و مردم اجرای وعده‌های داده‌شده را مشاهده کنند، امیدشان به انتخابات بالا می‌رود بهبود وضعیت اقتصادی حتما مردم را دلگرم می‌کند و آنها را متوجه مقوله انتخابات می‌کند. بنابراین دولت در ماه‌های پیش رو هرچه تلاشش را در راستای تحقق وعده‌های معیشتی‌اش بیشتر به کار بگیرد، مشارکت انتخاباتی هم بالا خواهد رفت.

در پایان گفتنی است که انتخابات یازدهم اسفند1402 سرنوشت تقنینی کشور در چهارسال پیش رو رقم می‌زند و خود مردم نیز باید بدانند که تحقق خواسته‌هایشان میسر نمی‌شود مگر با حضور نمایندگان مورد نظرشان؛ بنابراین در کنار مسئولیت همه مسئولان برای تحقق زمینه‌های مشارکت حداکثری خود مردم هم در رقم‌زدن نتیجه مطلوب انتخاباتی نقشی بسیار مهم دارند