برگزیده ها
دو راهی قالیباف؛ همراه با تندروها همگام با میانه‌روها!/ اصولگرایان در حال رقابت با «دشمن فرضی» هستند

شکاف میان دولت و مجلس «دعوای زرگری» است

مازندمجلس: محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو راهی قرار دارد که یک سوی آن همراهی با طیف تندرو جریان اصولگراست و سوی دیگر قرار گرفتن در جمع میانه‌روها و تشکیل ائتلافی نانوشته و یا رسمی با آنها.

انصاف نیوز در گفت‌وگو با سه تحلیلگر سیاسی نزدیک به جریان اصولگرا به این موضوع و همینطور پیش‌بینی کنشگری انتخاباتی آقای قالیباف پرداخته است که در پی می‌آید:

قالیباف سخت‌گیری چندانی برای تشکیل ائتلاف با گروه‌های دیگر ندارد

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا گفت: قالیباف در تعامل با دیگر گروه‌های سیاسی انعطاف‌پذیر است و سخت‌گیری چندانی برای تشکیل ائتلاف با گروه‌های دیگر ندارد.

آقای کنعانی مقدم در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: با شناختی که از سابقه‌ی سیاسی آقای قالیباف دارم او برای پیروزی وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد. تجارب دوره‌ی گذشته‌ی انتخابات نشانگر آن است که او تلاش می‌کند تا لیست انتخاباتی تهیه کند و خودش هم سرلیست باشد.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه «قالیباف در تعامل با دیگر گروه‌های سیاسی انعطاف‌پذیر است»، گفت: او سخت‌گیری چندانی برای تشکیل ائتلاف با گروه‌های دیگر ندارد مگر آنکه به مرحله‌ی سهم‌خواهی برسد. او اهل سهم‌خواهی نیست.

او درباره‌ی وضعیت جریان اصولگرا در انتخابات مجلس گفت: تا به الان چهار لیست در جریان اصولگرا مشخص شده است؛ شورای وحدت، شورای ائتلاف، پایداری‌ها و آقای قالیباف البته علاوه بر این چهار لیست گروه‌های خلق‌الساعه‌ای هم از درون جریان دولت در حال شکل‌گیری است.

اصولگرایان در حال رقابت با «دشمن فرضی» هستند

کنعانی مقدم در ادامه افزود: شرایط به گونه‌ای است که گویا رقابت اصلی میان جریان اصولگرایی است و ظاهرا رقیب را به کلی فراموش کرده‌اند و با یک «دشمن فرضی» در حال رقابت هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره‌ی احتمال ائتلاف قالیباف با میانه‌روها گفت: بعید می‌دانم او بخواهد با جریان اصلاح‌طلب و میانه‌رو منتقد دولت وارد ائتلاف شود. اگر اصلاح‌طلبان بخواهند وارد انتخابات شوند تلاش خواهند کرد که با جریانات نزدیک به آقایان روحانی، خاتمی، لاریجانی و سیدحسن خمینی و حزب اعتدال و توسعه و مانند آن همراه شوند و لیست مشترک دهند به نظر می‌آید که سرلیست آنها هم یکی از افراد طیف آقای هاشمی باشد.

شکاف میان دولت و مجلس «دعوای زرگری» است

او درباره‌ی اختلاف‌نظرها و شکافی که میان دولت و مجلس ایجاد شده گفت: شکافی که میان دولت و مجلس دیده می‌شود «دعوای زرگری» است و برای گرم کردن رقابت‌های انتخاباتی است. اگر مجلس واقعا می‌خواست بر عملکرد دولت نظارت داشته باشد و به رسالت خودش در این حوزه عمل کند این شرایط وجود نداشت. این رفتارها بیشتر جنبه‌ی شعارگونه دارد.

کنعانی مقدم درباره‌ی پیش‌بینی‌اش از مشارکت در انتخابات پیش‌رو گفت: بنا بر تجارب گذشته به نظر می‌آید که ۳۰ درصد آرا در انتخابات مجلس سازماندهی‌شده و به لیست‌های مختلف انتخاباتی خواهد بود. ۷۰ درصد آرا هم آرای خاکستری است که بیست درصد آن تلاش می‌کنند که به گفتمان‌های جدیدی که مشکلات کشور را به خوبی متوجه شده باشند بتوانند حل کنند رای دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه‌ی این بخش از گفته‌های خود می‌گوید: نیمی از رای‌دهندگان با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و همینطور فضای بین‌المللی ممکن است بخواهند در دقایق پایانی تصمیم‌گیری کنند که از الان نمی‌توان درباره‌ی آن پیش‌بینی خاصی داشت.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که «چه پیش‌بینی از رفتار انتخاباتی این بخش از جامعه دارد؟»، گفت: تصمیم آنها بستگی به شرایطی همچون توان دولت برای حل مشکلات اقتصادی دارد تا این بخش از جامعه احساس کند آرایی که پیش از این داده‌است تاثیرگذار بوده و نتایج مثبتی به همراه داشته است. اما اگر احساس کنند حضوری که در گذشته در انتخابات داشتند اثری نداشته است و شرایط بدتر هم شده است ممکن است در انتخابات مشارکتی نداشته باشند.

ممکن است میان قالیباف و میانه‌روها ائتلافی نانوشته شکل بگیرد اما…

امیر دبیری‌مهر، نویسنده و پژوهشگر علوم سیاسی درباره‌ی احتمال ائتلاف نیروهای قالیباف و جریان میانه‌رو گفت: ممکن است میان این نیروها ائتلافی نانوشته شکل بگیرد اما اینکه این ائتلاف رسمی و علنی باشد بسیار بعید است؛ زیرا سیاست قالیباف این نیست که در عرصه‌ی سیاسی ریسکی کند که موجب رنجش نهادهای قدرت شود ضمن اینکه با شرایط کنونی بعید است میانه‌رو ها میدانی برای بازی پیدا کنند.

آقای دبیری‌مهر در گفت‌وگو با انصاف نیوز با بیان اینکه «نزدیکان قالیباف را دیگر نمی‌توان میانه‌رو دانست» گفت: بیشتر اطرافیان او تا قبل از سال ۱۳۹۷ از اصولگرایان اعتدالگرا و پیشرفتخواه بودند که کنار گذاشته شدند اما پس از آن اطرافیان قالیباف را نمی‌توان در این زمره محسوب کرد به عبارت دیگر در حال حاضر نیروهای نزدیک به رئیس مجلس، اصولگرایان محافظه‌کار و متمایل به تندروها هستند.

او در ادامه می‌گوید: حتی اگر شخص قالیباف را هم نخواهیم در این دسته‌بندی قرار دهیم اما اطرافیانی که به او در چهار سال اخیر تحمیل شده‌اند چنین خصیصه‌ای را دارند و به صورت مصداقی هم به راحتی می‌توان این نوع افراد را در میان اطرافیان او دید.

این نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی درباره‌ی «مسئله‌ی اساسی در انتخابات پیش رو» گفت: مسئله‌ی اساسی در این انتخابات آن است که جریان تندرو در کشور به دنبال آن است که اصطلاحا «خالص سازی» کند و تحت پوشش میدان دادن به «نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی و جهادی» همه‌ی مصادر و مناصب باقی‌مانده در کشور را نیز تصاحب کند و دیگر ظرفیت‌های انسانی عرصه سیاسی را به کلی حذف کنند و در نتیجه‌ی همین رویکرد هر گونه رقابت‌ در انتخابات در نطفه خفه خواهد شد و در نتیجه مشارکت هم کاهش بی سابقه‌ای خواهد داشت.

تندروها قالیباف را هم تحمل نخواهند کرد

دبیری‌مهر درباره‌ی اهداف گروهی که چنین ایده‌ای را دنبال می‌کند گفت: آنها به دنبال این هستند که بتوانند از مواهب ثروت و قدرت به شکل انحصاری استفاده ببرند در نتیجه هیچ گونه تفاوتی، حتی قالیباف را هم دیگر تحمل نخواهند کرد.

این چهره‌ی رسانه‌ای که در سال‌های دورتر از افراد نزدیک به قالیباف محسوب می‌شد، گفت: این جریان تندرو به دنبال آن است که قالیباف را از کرسی ریاست مجلس پایین بکشد ودر ۴ سال گذشته هم به اجبار و اکراه او را در این جایگاه تحمل کردند.

دبیر‌ی‌مهر درباره‌ی نقشه‌ی راه تندروها در انتخابات مجلس گفت: در سال‌های اخیر به‌ویژه در چهار سال اخیر روزگار به کام این گروه پیش رفته است و در نتیجه خودشان را برای اجرای پروژه‌ی خالص‌سازی و حضور در مناصب قدرت مستعدتر می‌دانند.

او در ادامه پیرامون افق پیش روی فعالیت سیاسی قالیباف گفت: به نظر می‌آید که قالیباف با حمایتی که از جانب رهبری و دیگر ارکان قدرت دارد در جایگاه ریاست مجلس باقی خواهد ماند. اما مشکلی که آقای قالیباف با آن مواجه بوده و خواهد بود این است که به خاطر مصالح سیاسی به نیروهای تندروی مخالف خودش بیش از حد امتیاز می‌دهد و هویت سیاسی خود را گم کرده است.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اظهارات اخیر حمید رسایی گفت: در روزهای اخیر به بهانه‌ی تهدید آقای رسایی و درخواست او از شورای نگهبان برای رد صلاحیت قالیباف اشاره کردم این جماعتی که قالیباف به دلیل امتیاز دادن به آنها و راضی کردن‌شان نیروهای معتدل و عاقل اطراف خود را راند و آنها را با نیروهای متمایل به جریان تندرو جایگزین کرد با او از در آشتی در نخواهند آمد و تا زمانی که او را به کلی از صحنه‌ی سیاسی حذف نکنند شاهد تخریب‌ها و فضاسازی‌های دیگری هم خواهیم بود.

نیروهای اطراف قالیباف به تخریب‌ها علیه او رضایت دارند

دبیری‌مهر با بیان اینکه «نیروهای اطراف قالیباف قلبا به تخریب‌ها علیه او رضایت دارند»، گفت: دلیل این امر آن است که قالیباف برای مقابله با تخریب‌ها سعی می کند اطراف خود را بیشتر از گذشته با سپر دفاعی از نیروهای تندرو پر کند و در نتیجه امتیاز بیشتری به جریان پایداری خواهد داد و این تناقض با رویکرد فعلی او ادامه خواهد داشت.

این نویسنده و پژوهشگر پیرامون فضای سیاسی کشور چند ماه مانده به انتخابات گفت: فضای انتخاباتی کشور در حال حاضر بسیار سرد به نظر می‌رسد و هیچ نشانه‌ای از عزم حاکمیت برای رقابتی کردن انتخابات دیده نمی‌شود. در حالی که چند ماه به انتخابات مجلس باقی مانده و به دلیل اتفاقات سال‌های گذشته و به ویژه اعتراضات سال ۱۴۰۱، وضعیت بسیار نامناسب اقتصادی، وضعیت نامناسب مدیریتی کشور، عدم بهبود روابط خارجی و همینطور عدم گشایش در سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی در جامعه امیدی به تغییر و اصلاح شرایط حکمرانی دیده نمی‌شود.

او درباره‌ی نگاه مسئولان به «وضعیت سرد انتخاباتی» گفت: ظاهرا دست‌کم بخشی از حاکمیت هم چندان تمایلی به رقابت پر شور و ایجاد فضای با نشاط سیاسی ندارد و حاضر نیست هزینه‌ی آن را بپردازد. بنابراین با تدوام این وضعیت فعلا به سمت فضای سرد انتخاباتی در حرکت هستیم.

دبیر‌ی‌مهر معتقد است که با ادامه‌ی این شرایط «با مجلسی ضعیف‌تر از مجلس کنونی مواجه می‌شویم و نصاب مشارکت بسیار پایین‌تری نسبت به دوره‌های گذشته را شاهد خواهیم بود» و می‌گوید: این مسئله پیامدهای تلخی برای فضای سیاسی ومناسبات بین المللی ایران نیز خواهد داشت. البته هشدارها پیرامون این موضوع از سوی کارشناسان و صاحب نظران مطرح شده است و به نظر می‌آید که تصمیم‌گیران با چشمان باز این مسیر را پیش می‌برند اما به هر حال این انتخابی است که کرده‌اند و تصمیمی است که گرفته‌اند و قاعدتا پیامدهای این مسیر را هم مشاهده خواهند کرد.

قالیباف و اصولگرایان چاره‌ای جز همراهی با هم ندارند

بهروز نعمتی، نماینده‌ی مردم در مجلس دهم بر این باور است که محمدباقر قالیباف و نیروهای نزدیک به او چاره‌ای جز همراهی با دیگر جریان‌های اصولگرا ندارند.

آقای نعمتی در گفت‌وگویی با انصاف نیوز درباره‌ی ارزیابی‌اش از کنشگری انتخاباتی اصولگرایان گفت: برنامه‌ریزی انتخاباتی اصولگرایان و همینطور نیروهای نزدیک به قالیباف کاملا مشخص است و جلسه‌ای که در اخیراً حرم امام خمینی برگزار شد بخشی از فعالیت‌های سازمان‌یافته‌ی انتخاباتی آنهاست. قالیباف و همراهانش هم برای انتخابات مجلس در همان ائتلاف نقش‌آفرینی خواهند داشت.

او درباره‌ی احتمال شکل‌گیری ائتلافی نانوشته میان قالیباف و بخشی از نیروهای همسو با او با دیگر جریان‌های منتقد دولت گفت: ممکن است بتوان در این ارتباط فرضیه‌های مختلفی از جمله این مورد را مطرح کرد اما به نظر می‌آید بر اساس آنچه در شرایط فعلی صحنه‌ی انتخابات می‌بینیم آقای قالیباف با همه‌ی اختلافاتی که با جریان اصولگرا دارد در نهایت چاره‌ای جز آنکه با هم همراه باشد ندارد.

این فعال سیاسی میانه‌رو نزدیک به علی لاریجانی درباره‌ی نگاه جامعه به انتخابات پیشِ رو گفت: مردم نسبت به وضعیت اقتصادی کشور و همینطور وضع معیشت خودشان و در کنار این موارد در مورد مسائل سیاسی گلایه‌مندی‌هایی از مسئولان دارند. با این حال وضعیت مشارکت در انتخابات در شهرستان‌های کوچک با توجه به رقابتی بودن انتخابات بهتر خواهد بود اما در شهرهای بزرگ و به ویژه پایتخت می‌باید کار بسیاری شود و جریان‌های مختلف فعال‌تر شوند. البته نباید از نقش مجریان انتخابات هم غافل شد و باید فضا را برای رقابت‌های انتخاباتی بیشتر از قبل فراهم کنند.

حسین کنعانی مقدم محمدباقر قالیباف بهروز نعمتی انتخابات