امروز یکشنبه 07 خرداد 1396 ساعت 09:21:41

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 2386 -تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مرداد 1394 -ساعت : 20:20

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ارتقا رسانه‌ها از روابط عمومی سازمان‌ها به کارآفرینان سازمان یافته

ارتقا رسانه‌ها از روابط عمومی سازمان‌ها به کارآفرینان سازمان یافته

اصحاب رسانه با رویکری تخصصی، فنی، علمی و مستقل ضمن تشکیل تشکل‌های سازمان یافته جایگاه خویش را از روابط عمومی سازمان‌ها به کارآفرینان سازمان یافته ارتقا دهند.

مازند مجلس : سرمایه انسانی اساس توسعه پایدار است که با مشاركت شهروندان و گروه‌های اجتماعی ظهور می‌یابد و توسعه اجتماعی را رقم می‌زند. اما پیش نیاز توسعه اجتماعی، آگاهی عمومی است. امروزه جامعه‌ای توسعه یافته تلقی می‌شود که بتواند در کنار شاخص‌های اقتصادی بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی اجتماعی تاکید کند. واقعیت این است که توسعه اقتصادی و فرهنگی به آموزش و آگاه سازی و آماده کردن افکار عمومی برای بهره‌برداری از امکانات مادی و معنوی وابسته است. در این میان نقش مطبوعات به عنوان یکی از پارامترهای مهم توسعه فرهنگی آشکار می‌شود. چراکه مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی در یک جامعه دموکراتیک با کارکردهای خود (اطلاع رسانی، آموزشی، تفریحی و سرگرمی) به توسعه همه جانبه کمک می‌کند و توسعه کشور در یک رابطه دیالکتیکی به رشد و توسعه مطبوعات یاری می‌رساند.

لذا در سند چشم انداز توسعه ایران 1404برای رسانه‌ها نیز نقش اساسی تعریف شده و «رسانه را بسترساز توسعه همه جانبه کشور و هموار کنندی راه رشد و بسط اخلاق، معنویت و ارزش‌های دینی در جامعه دانسته است.»

اما آن هنگام که سخن از تاثیر رسانه بر توسعه‌ی همه جانبه استان می‌رود باید نوع ساختار رسانه‌های استان، رویکرد آنان به مسائل استان، و نحوی مواجهه‌ی مدیران با اصحاب رسانه را بررسی نمود. چراکه در عصر حاضر یکی از مهمترین ابزار استیفای حقوق ملت‌ها، وجود رسانه‌های آزاد و مستقل است. اگرچه مهمترین ابزار استحاله و مهندسی افکار عمومی نیز همین رسانه‌ها هستند. چراکه این ابزار تاثیرگذار بعضا از سوی مدیران برای هدایت و مهندسی افکار عمومی به منظور دستیابی به مقاصد خاص بکارگرفته می‌شود که می‌توان از آن به عنوان استثمار رسانه‌ای نام برد. اما اهمیت وجود رسانه‌های مستقل به حدی است که آن را یکی از ضروریات جامعه مدنی و ارکان دموکراسی دانسته‌اند و البته در نقطه مقابل نیز نبود رسانه‌های مستقل و آزاد و وابسته بودن آنها به ارکان قدرت و ثروت سبب می‌شود حقوق شهروندان در محافل تصمیم‌گیری نادیده گرفته شود. حال آنکه وظیفه ذاتی رسانه‌ها به عنوان چشم و گوش اجتماع، نظارت مردمی و عام بر تصمیمات و عملکرد مدیران است. چراکه جایگاه رسانه در دنیای امروز به عنوان مرجعی صرفا روایت‌گر و توصیف‌گر نمی‌باشد بلکه مهمترین تحولات اجتماعی، سیاسی، تعاملات فرهنگی و.... توسط رسانه‌ها صورت می‌گیرد و نیز هرگونه تهاجمات فرهنگی و جنگ‌روانی نیز از همین طریق شکل گرفته و هدایت می‌شود.

این قواعد و قوانین نانوشته در کشور ما و در استان مازندران که بالاترین ضریب نفوذ اینترنت کشور را دارد نیز پابرجاست. با این همه اما در مازندران رسانه‌ها بیش از آن که به یک نهاد تحلیلگر، پژوهشگر و مرجعی برای مشورت دائمی و منبعی برای دستیابی به دیدگاه‌های کارشناسی تبدیل گردند به ابزاری دردست مدیران، با رویکردی توصیف‌گر و روایت‌گر بدل شده‌اند. چراکه عدم توجه به اقتصاد فرهنگ سبب شده است فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف، امکان اشتغال در رسانه‌های مستقل را نداشته باشند و خلاء وجود کارشناسان و صاحبنظران در اغلب رسانه‌های استان محسوس بوده و به این دلیل توان نقد تخصصی و ارائه راهکارهای کارشناسی به مدیران را ندارند. حال آنکه در دنیای امروز این اصحاب رسانه هستند که به مدیران جهت داده و نیازهای علمی و تخصصی آنان را برطرف نموده و مهترین وقایع اقتصادی و سیاسی را مدیریت می‌نمایند.

اگرچه اغلب مدیران استان نیز طی گذر سال‌ها در تلاشی معکوس به وابسته نمودن رسانه‌ها همت گماردند تا آنکه آنان را به عنوان دیده‌بان جامعه تقویت نموده و تریبون کارشناسان مستقل و آزاد و تشکل‌های مردم نهاد و مجامع صنفی گردانند.

همچنین انگیزه‌ی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌ی رسانه محدود بوده و ارتقای کیفیت نشریات نیز با مشكل مواجه است. وجود نشریاتی که  با یارانه‌های دولتی اداره می‌شوند از یک سو، گستردگی نشریات به اصطلاح زرد كه با، كاغذهای كم كیفیت و محتوای نازل توزیع می‌شوند از سوی دیگر، رقابت سالم و افزایش کیفیت را به مخاطره می‌افكند.

و نیز سرمایه‌گذاری در آغاز به کار نشریات به دلیل فقدان تضمین‌های لازم و عدم تمایل بانكها به مشاركت و نیز طولانی شدن مدت بازگشت سرمایه، با دشواری مواجه است. نظام توزیع نشریات ساماندهی مناسبی ندارد؛ به ویژه امكان توزیع سریع، گسترده و مناسب، جز برای برخی نشریات در جغرافیای استانی میسر نمی‌باشد. سنگینی هزینه‌ی توزیع بر مشكلات موجود افزوده است. فقدان سازمان كارآمد در امر تقسیم آگهی‌های تجاری در نشریات و وجود روابط ناسالم در این حوزه و عملاً نشریات مستقل را در جذب آگهی با دشواری روبه رو نموده است با این همه ضروری است مدیران دولت شرایط سرمایه‌گذاری در حوزه رسانه و مطبوعات را تسهیل نمایند تا شاهد ظهور کارآفرینان فرهنگی و رسانه‌ای در این حوزه باشیم. و در نهایت اصحاب رسانه با رویکری تخصصی، فنی، علمی و مستقل ضمن تشکیل تشکل‌های سازمان یافته جایگاه خویش را از روابط عمومی سازمان‌ها به کارآفرینان سازمان یافته ارتقا دهند.

رحمت عزیزی – فعال رسانه، مدیر مسول پایگاه‌های خبری مازند شورا و مازند مجلس

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : رسانه- روز خبرنگار - -

نظر شما در مورد : ارتقا رسانه‌ها از روابط عمومی سازمان‌ها به کارآفرینان سازمان یافته

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها