تاریخ انتشار : جمعه 06 مرداد 1396 - ساعت : 13:38

کد مطلب: 182524 چاپ به اشتراگ گذاشتن

نگرانی ابراهیم رییسی از سکولاریسم دینی؛ آیا حوزه ها غیر سیاسی شده اند ؟

مازندمجلس: توليت آستان مقدس امام رضا كه در قم سخنراني مي‌كرد گفته: «عده‌ ای در لباس دین، نگاه سکولار دارند و با وجود قرار داشتن در کسوت روحانیت، معتقدند دین در زندگی اجتماعی نباید تأثیر داشته باشد.»

مازندمجلس:

داود حشمتی : حجت الاسلامرئيسي از خطر بزرگي حرف مي زند كه صداي آن شنيده نشده است. او برخلاف سالهايي كهدولت اصلاحات متهم به سكولاريسم و سكولار كردن جامعه شده بود، اين بار نه از دولتمردان بلكه از هم لباس‌هاي خودش در ميان روحانيون گلايه مي‌كند كه در لباس دينسكولار شده‌اند. چرا آقاي رئيسي از اين مساله گلايه مي‌كند و آيا واقعا روحانيت بهسمت سكولار شدن پيش رفته‌اند؟

هشداري كه بايد جدي گرفتهشود

توليت آستان مقدس امامرضا كه در قم سخنراني مي‌كرد گفته: «عده‌ ایدر لباس دین، نگاه سکولار دارند و با وجود قرار داشتن در کسوت روحانیت، معتقدند دیندر زندگی اجتماعی نباید تأثیر داشته باشد.»

او معتقد است: «این اشخاصدر زبان از دین سخن می‌ گویند اما در قلب و عمل، اعتقادی به کارآمدی دین در عرصه‌ هایمختلف زندگی انسان ندارند.» اين درحالي است كه به اعتقاد وي «نگاه اسلامی می ‌گویددین پاسخگوی تمام نیازهای اجتماعی انسان است و فقه می ‌تواند در تمام شئون زندگی جاریباشد.» اما اين اولين بار نيست كه برخي از روحانيون نسبت به بي تفاوت شدن حوزه‌هاو علماي ديني نسبت به مساله كارآمدي دين در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي گلايه مي‌كنند

خودارضايي معنوي

پيشتر پناهيان ازروحانيون حامي آقاي رئيسي در انتخابات اخير در يك سخنراني كه سال گذشته انجام شدهبود گفت: «بعضی‌ها در محضر پروردگار عالم به خودارضایی معنوی می‌پردازند. اتفاقاً اینعلائمی هم دارد ها! خودارضایی معنوی علائمی دارد. یکی از علائمش این است که طبق آدابانجام نمی‌دهد. یکی از علائمش این است که طبق عادت انجام می‌دهد. یکی از علائمش ایناست که کار واجب‌تر برایش پیش بیاید عبادتش را قطع نمی‌کند. یکی ‌از علائمش این استکه به برادران عابدش کمتر احترام می‌گذارد تا به عبادت خودش.» او با اشاره بهروايت كه در آن يك يهودي در مقابل شكنجه شدن يك مرغ سكوت كرده و به نماز ادامه دادهبود و توسط زمين بلعيده شده بود، گفته بود: «حالا ببینید نمازخوان‌هایی که فریاد مظلوم،دل‌شان را تکان نمی‌دهد.»

آقاي پناهيان نوكپيكان حملاتش را به سمت بخشی از قشر مذهبي جامعه نشانه رفته و مي‌گويد: اشتباه می‌کنند فکر می‌‌کنند بعضی‌ها باید درس انقلابی‌گریدر کنار درس دین داد! مگر درس دین چیزی جز انقلابی‌گری است؟ اشتباه می‌کند کسی فکرکند باید درس انقلاب در کنار درس معارف اسلامی داد. حتماً آن معارف اسلامی نقصی داردکه تو مجبور شدی درس انقلابی‌گری بدهی. اشتباه می‌کند کسی بگوید در کنار اخلاق بایددرسی از فرهنگ دفاع مقدس یا از مبانی انقلاب داد. پس آن اخلاقت غلط است. شما در اخلاق،محور سخن‌تان این است که انسان باید با هوای نفس خودش مقابله کند، ذلیل هوای نفس خودشنشود.»

او ادامه مي‌دهد:«انقلابی‌گری یعنی چی؟ یعنی من نه‌تنها ذلیل هوای نفس خودم نخواهم شد، زیربار هواینفس یک زورگوی دیگر هم نخواهم رفت. من با هوای نفس خودم مبارزه کنم بعد بیایم بردۀشهوات و هوای نفس تو بشوم؟! معلوم است ظالم، من دهان تو را خورد خواهم کرد.»

به اعتقاد آقاي پناهيان ايننوع درس اخلاق نيز يك نوع خودارضايي معنوي است: « بله بله مگر اینکه اخلاق بره‌ها آموزشداده باشند. باوفا باشید مثل سگ، متین باشید مثل گاو، بی‌آزار باشید مانند گوسفند.بله مگر اینکه درس اخلاق آن باشد. در آن درس اخلاق هم خودارضایی معنوی است، خفه‌کنندۀوجدان است، وجدان‌خفه‌کن.» (انتخاب 7 تير 95)

پيش از او نيز حجت الاسلامخسروپناه گفته بود: سكولار شدن حوزه يك تهديد جدي است و بايد شوراي عالي، مديريت واساتيد حوزه علميه تلاش كنند تا روحيه انقلابي را در حوزه نگه داشته و توسعه دهند.او گفته بود كه «دشمن به دنبال بي‌خاصيت كردن حوزه‌ها» و سكولار كردن آنها «ولو باشعار اسلام جامع‌نگر است» (روزنامه رسالت، شماره 8637 به تاريخ 26/1/95، صفحه 3)

خطرسكولار شدن حوزه ها بهچه معناست؟

بايد توجه داشت كه اينبار حرف از سكولار شدن دانشگاه، توده‌ مردم و يا دولت‌ها نيست. صحبت از سكولار شدنحوزه‌هاست. به اين معنا كه آنها ديگر خواهان ورود به مسائل ومباحث اجتماعي نيستند. سئوال مهمي كه وجوددارد اين است كه چرا اين خطر پررنگ شده و در سطح حوزه‌ها تا اين اندازه بي‌توجهينسبت به مسائل اجتماعي و سياسي ديده مي شود كه كار به هشدار و انذار دادن‌هاي علنيرسيده است؟

آنچه مشخص است اين است كهدر حال حاضر سه كانون مهم در روحانيت وجود دارد كه اسلام سياسي خود را ترويج مي‌كند.در دو سال اخير متاسفانه حوزه‌هاي علميه چهار روحاني بزرگ در عرصه سياست را از دستدادند. آيت الله موسوي اردبيلي در قم از دنيا رفت. آيت‌الله واعظ طبسي در مشهد.تهران نيز در شاهد درگذشت آيت‌الله مهدوي كني بود و بعد از آن اين اتفاقات درزمستان سال گذشته با درگذشت آيت الله هاشمي رفسنجاني تكميل شد.

حالا ديگر در قم آيت‌اللهمصباح يزدي و شاگردانش به مسائل سياسي اجتماعي ورود مي‌كنند و در مشهد همين رويهاز سوي آيت‌الله علم‌الهدي (و اخيرا حجت الاسلام رئيسي) دنبال مي‌شود. خطر سكولارشدن حوزه‌ها از اين جهت ديده مي شود كه برخی حوزه ها ديگر حاضر نيستند با اين دوطيف در قم و مشهد همراهي كنند. براي همين اعتراض‌ها و گلايه‌هاي كساني چون حجتالاسلام رئيسي را شاهد هستيم.

به نظر می رسد علما ترجيحمي‌دهند درس اخلاق بدهند تا اينكه خود را وارد مسائلي كنند که مردمبه آنها همان نگاهي را داشته باشند كه به پدر معنوي پايداري و آيت‌الله علم الهديدر مشهد دارند. نگرش آنها حالا در درون حوزه‌ها نيز کم طرفدار شده و آنها ترجيح مي‌دهندسكوت كنند. حتي اگر از سوي افرادي چون آقاي پناهيان به «خودارضايي معنوي» متهمشوند.



منبع : نامه نیوز

برچسب ها : #اخلاق #سكولار #پناهيان #آيت‌الله #علائمش #رئيسي #اجتماعي #معنوي #حوزه‌ها #معنوی #انقلابی‌گری #سياسي #مسائل #باشید #خودارضايي #اشتباه #خودارضایی #گلايه #مي‌كند #انسان #زندگی #اسلامی #دنبال #علميه #باشند #اینکه #مساله #اسلام #جامعه #نيستند #نخواهم #درگذشت #روحانيون #معارف #اجتماعی #نمی‌دهد #بعضی‌ها #گذشته #اعتقاد #ادامه #دارند #مي‌كنند #انقلاب #می‌کند #سخنراني #روحانيت

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : نگرانی ابراهیم رییسی از سکولاریسم دینی؛ آیا حوزه ها غیر سیاسی شده اند ؟


X https://sport45.site/